Doorgaan naar hoofdcontent

onderweg

Vandaag gaf ik een lezing in Groningen. Vanuit Hilversum is dat toch bijna twee uurtjes rijden. Nu leef ik al 27 jaar met speciale voeding, dus eigenlijk ga ik altijd bepakt en bezakt van huis zodat ik niet het risico hoef te lopen iets te moeten eten waar ik niet tegen kan. Maar vandaag had ik gewoon even niet zo'n zin. Ik nam dus alleen mijn ontbijt mee (groene smoothie) en wat noten. Ik had er niet zo goed over nagedacht.

Tja....en daar zat ik dan op de terugweg: het was later geworden dan ik van tevoren had gedacht (té gezellig!) en nu begon mijn maag toch wel te knorren. "Ach, " dacht ik nog naief "er zijn zoveel mensen op de gezonde toer tegenwoordig: het tankstation zal toch ook wel iets hebben wat in mijn dieet past." Een stop bij een tankstation werkte meteen ontnuchterend: niets, maar dan ook niets wat ook maar énigszins gezond, voedend én lekker was! Ik pakte maar een zakje worteltjes, dat leek me dan nog het lekkerste.

Oei, oei, oei! Wat valt dát tegen!!!! Als je gewend bent om goede, verse groente te eten (worteltjes zijn bij ons thuis altijd biologisch) is zo'n verpakt, gewassen en geschild worteltje echt verschrikkelijk smerig! Een waterig vaag smakend oranje dingetje. Dat is alles. Om te huilen! Opeens begreep ik waarom heel veel mensen zo verbaasd zijn als ik zeg dat ik graag rauwkost eet. Als je nog nóóit een ander worteltje hebt geproefd dan dit soort "waspeentjes" geloof je nooit dat een wortel écht lekker en smakelijk kan zijn!

Vréselijk!!!! Als dit worteltjes moeten voorstellen?!
Gelukkig kwam ik vlakbij huis bij een tankstation die het restaurant van Scheiwijk heeft. Voor zover ik weet zijn er daar twee van, allebei aan de A27. Uit ervaring weet ik dat die een aantal gezonde dingetjes heeft, dus met een klein beetje hoop stapte ik binnen. En daar vond ik het: het Oathie broodje!!!!!! Echt mensen, ik ben hélemaal om!
Dit broodje is gemaakt van havermout, met gekiemde sojabonen, gemalen noten en lijnzaad. Het is gemaakt van de hele havermout en dus niet van meel. Dat betekent dat het boordevol vezels zit. Dat vertraagt (zoals je in eerdere blogs van mij hebt kunnen lezen) de opname van de koolhydraten in het bloed, zodat je suikerspiegel minder piekt. En....Oathie bevat ook nog eens veel minder gluten.
Ik heb deze Oathie laten beleggen met houmous en gegrilde groente. En dit was het resultaat:
Dat is toch wel even iets heel anders he?

Jongens, ik was in de wolken met mijn Oathie!!!! Wat een ontdekking! Je moet weten dat ik vroeger altijd veel onderweg was. Ik trad op als zangeres door het hele land. Nachten heb ik door ons kikkerlandje gereden. En natuurlijk moest ik ook toen al rekening houden met mijn voeding. Dat was echt niet makkelijk. Het was dus altijd een heel gedoe. Het voordeel is dat hierdoor ook mijn blog en bedrijf is kunnen ontstaan, want ik ben er heel vindingrijk door geworden. Maar wat was het fijn geweest als ik toen ook zoiets als Oathie had gehad.

Daarom deze tip voor jullie. Volgens hun website zijn de Oathies te koop bij alle vestigingen van Bagels en Beans. Dat betekent dat je ze min of meer in heel Nederland kunt krijgen. Onderaan dit artikel zet ik de link naar hun website zodat je zelf de info over dit superbroodje kunt lezen, en ik ga even kijken of ik voor jullie kan achterhalen wat de ingredienten zijn. Op die manier kunnen jullie zien of het ook echt past in je dieet. Ik vermoed echt dat er geen geraffineerde of snelle natuurlijke suikers in zitten, want ik heb geen last gehad van mijn suikerspiegel. En je weet het: ik ben een goede graadmeter wat dat betreft.

Ik moet wel een beetje lachen: het bedrijf wat het maakt is -net als ik- gevestigd in Hilversum. Het maakt me nóg nieuwsgieriger! Ken ik ze?

Wordt vervolgd dus.......

Mama Sanna

Dit is de website: www.oathie.com
De Oathie..... ik ben er blij mee!

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni