Doorgaan naar hoofdcontent

Gestolen....

Een blog over een fiets??? 


Het is een beetje gek om te bloggen over een fiets. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo vreemd: onze bakfiets was een onderdeel van mijn bedrijf. En….en onderdeel van mijn gezin. Ik vertel jullie er graag over. Niet omdat ik medelijden wil. Ook niet (alleen) omdat ik hoop dat hij gevonden kan worden als zo veel mogelijk mensen er van weten….. Nee, ik vertel jullie erover omdat ik denk, nee wéét dat heel veel van jullie ook door moeilijke tijden heen gaan. Of heen zijn gegaan. En veel mensen denken dat ik het “allemaal voor elkaar heb”. Ik laat jullie vandaag dus een stukje van mijn persoonlijke leven zien. En daarmee hoop ik dat ik jullie kan inspireren. Want het delen van mijn reis naar gezondheid gaat vooral over het vinden van balans in het leven. Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor iedereen. En het vinden van balans is een constant aanpassen. Balans is geen vaststaand iets, maar constant in beweging. En dus….Heel Gezonde Mama is ook maar een gewoon mens die zich steeds opnieuw aanpast. Dát is Heel Gezond in mijn ogen. En ik hoop dat je het fijn vindt om me beter te leren kennen.

In 2011 raakte de financiele crisis ons gezin. Keihard, mag ik wel zeggen. We moesten ons huis verlaten, trokken in bij familie en waren alles kwijt. Maar er was één ding dat ons op de been hield: ons rotsvast geloof in elkaar, onze liefde en onze innerlijke kracht. Er volgden heftige jaren: rechtzaken, nieuwe banen, opnieuw bezuinigingen (en ontslag) enzovoorts. Maar naast die ellende waren er heel veel lichtpuntjes: hulp van vrienden en onbekenden, een nieuwe (huur)woning, en het ontdekken dat we nog sterker waren dan we dachten.

In het midden van deze crisis, vond ik werk in een natuurwinkel. Ik dacht dat het maar tijdelijk zou zijn. De crisis kon toch niet zo lang duren? Maar dat deed het wel, en ik ging nadenken over mijn toekomst. Televisie zat er duidelijk niet meer in, en wilde ik dat eigenlijk wel? En wilde ik mijn praktijk als life-coach voortzetten? Eigenlijk had ik aan mijn eigen ellende al genoeg. Hoe kon ik andere mensen helpen als ik zélf in de knoei zat? Wat zou ik willen worden als ik groot was? Het antwoord: juf! Inderdaad, het was een droom uit mijn jeugd: ik had altijd kleuterjuf willen worden. Nu was ik 40 en gaf het leven mij de kans om het roer totaal om te gooien. Dus….waarom niet? Ik ging terug naar school! Ik vond een baan bij een kinderopvangorganisatie die mij graag wilde opleiden. En in die periode heb ik mijn bakfiets gekocht. Met een spaarplan van mijn werk. Want ik wist/voelde dat er nog een kindje zou komen in de toekomst (een jongetje, ik wist al wie hij was). Een bakfiets zou perfect zijn voor onze situatie: we hadden tenslotte geen auto meer en zo konden we de kinderen én de boodschappen vervoeren.
Het was een spannende uitgave: geen cent te makken, en dan zo’n dure fiets kopen. Want bakfietsen zijn niet goedkoop. Ik was zó blij met de mogelijkheid die het fietsplan bood! Het was de enige manier waarop wij in staat waren zoiets te doen.  En wat was ik blij toen ik mijn fiets vond: de Classic bakfiets van de Fietsfabriek. Want alleen die is groot genoeg voor mijn lengte én om al mijn groente en fruit in te vervoeren! J Tweedehands natuurlijk, maar in zeer goede staat. Joepie!!! Ik maakte er een dakje voor, want die zat er helaas niet bij. Zo werd hij helemaal persoonlijk.

Een zelf gemaakt dakje....


In de jaren die volgden heeft hij goede dienst gedaan. Toen ik in 2014 Heel Gezonde Mama tot bedrijf maakte, werd hij onze bedrijfsfiets. Met logo voorop en website-adres op de zijkanten, toerde ik door Hilversum. Op evenementen in de buurt gebruikte ik hem als marktkraam: manlief maakte er een speciale opklapbare toonbank op. Helaas zijn de foto’s hiervan verdwenen door een PC crash…..

En ja….onze lang verwachte zoon kwam er inderdaad. En hij is vanaf zijn baby-tijd in de bakfiets vervoerd. Onze bakfiets werd ingezet voor van alles: boodschappen, kinderfeestjes, evenementen en de laatste twee jaar ook als transportmiddel voor de oudste, die haar folderwijk ermee deed. Met Sinterklaas versierden we de bak met lichtjes en slingers om hem welkom te heten. Zo werd het een knus huisje voor de kleinsten. Kortom: een onmisbaar onderdeel van ons gezin en een symbool voor onze kracht: met de aankoop van deze fiets ben ik de omstandigheden die ons troffen te slim af geweest. Ik kon de financiele crisis niet afwenden, maar ik kon er hierdoor wél voor zorgen dat we er doorheen “fietsten”! Daarmee werd hij voor ons meer dan een fiets.

Boodschappen doen....soms was er bijna geen ruimte meer voor onze jongste. Hij zat er niet mee....


En toen kwam vandaag…… Toen ik met jongste zoon naar buiten stapte om zijn oudere zus van school te halen stonden we met onze mond open: de bakfiets was weg!!!! Wat een raar gezicht: de plek bij de lantaarnpaal waar hij al sinds de dag dat ik hem kocht stond geparkeerd, was leeg. “Bakfiets weg?” zei jongste. Ik voelde een steen in mijn maag. Oh nee!

Hoe kan het gebeurd zijn? Hoe kan er op klaarlichte dag een zware grote bakfiets (want dit zijn stevige jongens, die Fietsfabriek fietsen!!!) die op slot stond, gewoon weg gehaald zijn? Waarom heb ik niets gemerkt? En hoe kunnen mensen zoiets doen?

Op zo’n dag gaat er van alles door je heen. Het is een rouwproces in het klein. Woede, verdriet, strijdbaarheid en verslagenheid. En ja…berusting zal er uiteindelijk ook wel komen, maar nu nog even niet.

Ik wil dat de dief/dieven wéten dat ze mensen hiermee raken. Ik kan niet zomaar een nieuwe kopen. Een heel gezin is de dupe van de hebzucht van een paar mensen. Verdrietige kinderen die hun huisje op wielen missen, en een verslagen moeder die zich nu afvraagt hoe ze haar wekelijkse boodschappen moet gaan vervoeren in de toekomst. Wat een kl…streek!

Een oproep is verspreid via Facebook, Instagram en Twitter. Ik houd Marktplaats in de gaten, en hoop dat iedereen die hier nu van hoort, ook wil mee blijven kijken. Mocht je dus ergens een legergroene Fietsfabriek bakfiets tegenkomen….Check hem aub even. Het zou zomaar wel eens die van mij kunnen zijn. Een geldelijke beloning kan ik je er niet voor geven, maar als je hem vindt bak ik hoogst persoonlijk een super lekkere Heel Gezonde taart voor je!

Lieve groet,

Mama Sanna

Gegevens bakfiets: Merk Fietsfabriek
Framenummer: 07062190

Postcode ingegraveerd: 1222SG


Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni