Doorgaan naar hoofdcontent

Tuinieren in de stad: Urban Farming

Zoals jullie wellicht weten, woon ik midden in Hilversum. Officieel een dorp, maar inmiddels alle voordelen (en nadelen) van een echte stad. Onze woning heeft een stukje betegelde oppervlakte voor en achter het huis. Deze wordt vooral bezet door fietsen en afvalcontainers. Maar ik was vastbesloten er een plek van te maken waar ik kon moestuinieren.

Omdat de ruimte dus beperkt is, kan ik maar één ding doen: de hoogte in! Na wat jaren af en aan experimenteren ben ik het dit jaar serieus gaan aanpakken. Ik volgde een workshop bij Urban Farming 035 (www.urbanfarming035.nl) en liet me inspireren door andere enthousiaste Urban Farmers.

Niet alleen het werken met een kleine ruimte was mijn uitdaging, maar ook een kleine portemonnee. Ik wilde dus niet te veel geld moeten uitgeven om mijn tuin te her inrichten. Ik sprokkel dus al jaren potten bij elkaar bij kringloopwinkels, Koningsdag etc. Maar dit jaar heb ik dankzij een mede Urban Farmer ook de pallets ontdekt. Wat een geweldig materiaal! Niet alleen gratis verkrijgbaar en dus goed voor de portemonnee, maar ook geweldig voor het milieu. Je recyclet een gebruiksvoorwerp (duurzaam) én het is natuurlijk materiaal. Vandaag wilde ik jullie over dat tuinieren met pallets wat meer vertellen.

Verticaal Tuinieren in een Pallet-wand


Wat heb ik gedaan: Ik heb drie pallets genomen en rechtop bevestigd voor onze schutting. Tussen de schutting en de pallets zit een kier van ongeveer 10 cm. Ik heb hier metalen hoeksteunen voor gebruikt (Doe Het Zelf zaak). In elk vak van de pallets heb ik van die blauwe stevige vuilniszakken opgehangen. Met spijkertjes heb ik de aan de bovenkant vastgemaakt. De rest zit gewoon los.

Die zakken vulde ik vervolgens met goede potgrond. Het zakte aan alle kanten wat uit en de achterkant van de zak raakte de schutting. Ik heb gemerkt dat de eerste zak (er komen er twee naast elkaar per pallet) natuurlijk het meeste uitzet. Hierdoor kon ik deze zak niet helemaal tot bovenaan vullen. Deze werden daarom lager (net boven de bovenste opening aan de voorzijde van de pallet), maar dat is niet erg. Daar zet ik de hogere klimmers in, zoals de druif. De zak ernaast haalde de bovenkant met gemak. \




Vervolgens vulde ik de zakken met de voorgekweekte planten. De bovenkant spreekt natuurlijk voor zich hoe het werkt, maar aan de voorkant ging het zo:
Met een schaar knipte ik een horizontale opening in de zak. In de aarde maakte ik een gat ter grootte van de plant die er in moest komen. Vervolgens deed ik daar wat water in, en dan het plantje. De blaadjes van het plantje steken dan aan de voorkant van de pallet uit.

Water geven gaat heel makkelijk: je giet bovenaan het water in de bakken. Dit vindt vanzelf zijn weg naar beneden, zodat ook de onderste planten hun water krijgen. Is het erg droog, zoals de afgelopen week, dan giet ik ook wel eens wat bij via de opening aan de voorzijde.



Het resultaat wordt erg leuk. Ik ben er heel blij mee. Nog niet alle plekjes zijn opgevuld. Ik wilde er ook nog wat aardbeien in planten, maar ben bang dat ik te laat ben voor dit jaar. En dat is OK: elk jaar word ik beter in het tuinieren. En bij tuinieren hoort ook: loslaten. Met de stroom meegaan...

Ik hoop dat ik jullie zo wat inspiratie heb kunnen geven. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van het reilen en zeilen van mijn tuin. En ik hoor ook graag van jullie hoe jullie tuinieren. Stuur gerust ook wat foto's. Zo helpen en inspireren we elkaar en tuinieren we allemaal een beetje samen. :)

Groene groet,

Mama Sanna

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni