Doorgaan naar hoofdcontent

Toekomst creeren



Ik doe normaal gesproken altijd wat ik beloof. Ja echt, want als ik niet zeker weet of ik mijn belofte kan nakomen, dan beloof ik iets liever niet. Toch heb ik vooral in het afgelopen jaar vaak dingen toegezegd, die ik achteraf niet ben nagekomen. Dat voelt niet goed!
Zo had ik bijvoorbeeld beloofd dat ik regelmatig zou bloggen: niet gelukt. En vaker live video's op FB zou plaatsen.....niet gelukt. De workshop Heel Gezond Glutenvrij? Die zou ik in oktober lanceren.....niet gelukt. Nee, dat is echt niet leuk en het druist volledig in tegen mijn karakter.

Daarom deze persoonlijke blog deze week. Want het niet nakomen van mijn beloften heeft wel degelijk een oorzaak. En die ligt in de privé sfeer. In mijn eigen persoonlijke leven. Het heeft even geduurd voor ik er mee naar buiten kon komen, maar nu is het dan toch zover dat ik het hardop uitspreek. Mijn "Real Life" vrienden weten het inmiddels, en nu is mijn virtuele kring aan de beurt. Ben je er klaar voor? Nou...daar komt íe dan: ik ga scheiden. Voilá, het is gezegd. Pffff.... Drie simpele woordjes, maar met een enorme impact. Op mijn eigen leven, dat van mijn (bijna ex-) partner, en natuurlijk vooral op dat van de kinderen. Maar ook familie en vrienden gaan door een verwerkingsproces bij een scheiding. En tegen de tijd dat de buitenwereld het te horen krijgt, is er al een langdurig intern proces aan vooraf gegaan.

Wees gerust: ik ga jullie niet vermoeien met mijn persoonlijke beslommeringen. Er is ook niet veel "roddel" te halen, want we gaan in vriendschap en respect uit elkaar. "Onoverkomelijke verschillen", noemen ze dat bij publieke figuren. En eigenlijk zegt die term alles, ook bij ons. Het verdriet, de onmacht die er mee gepaard gaat blijft eigenlijk altijd achter gesloten deuren. Gelukkig ook maar, want wie zit daar op te wachten? Maar goed, iedere scheiding kost tranen of het nu Angelina Jolie in Hollywood betreft, of Sanna in Hilversum (Hillywood 😜 ) Dus ja: ik ben het afgelopen jaar behoorlijk afgeleid geweest en ben dat nu ook nog regelmatig.

Maar bij ieder afscheid hoort een nieuw begin. En dat is de positieve kant van de medaille. Door dit soort situaties ontdek je heel goed wat je wél wilt in je leven en wat je niet wilt. Je groeit er als mens enorm door, want je zelfkennis neemt toe bij elke hindernis in je leven. En ik wil daarom in deze laatste twee maanden van het jaar heel graag met jullie samen kijken naar een kracht die we állemaal in ons hebben. Ja echt...allemaal! Het wordt door sommigen "een geheim" genoemd, en weer anderen noemen het een kracht. Ik noem het gewoon "een natuurwet". Het gaat om.... (tromgeroffel): de wet van de aantrekkingskracht.

Ik ben altijd heel erg goed geweest in het gebruiken van deze natuurwet. Wanneer ik iets heel graag wilde, kwam het altijd naar me toe. Dit was voor mij zó normaal, dat ik eigenlijk nooit zo goed doorhad dat ik het deed. Want andersom gebeurde het ook wel: dingen die ik NIET wilde en waar ik me erg zorgen over maakte, kwamen ook naar me toe! En zo was ik lange tijd bezig met onbewust creeren. Het enige wat ik heel bewust creerde waren parkeerplaatsen. En dat is nog steeds zo: maakt niet uit waar ik kom, ik vind altijd een parkeerplek. Handig toch?

Een jaar of 12 geleden kreeg dit voor mij heel normale "ding" een naam: in de film "the Secret" sprak men over "the Law of Attraction". Opeens kreeg ik door wat ik tot dan toe eigenlijk onbewust deed. En ik ging er bewuster mee werken. Het lukte heel goed: salarisverhogingen, een huis, een bepaald meubelstuk wat ik tweedehands wilde scoren.... Het werkte! En in mijn coaching-praktijk vertelde ik ook altijd aan iedere client dat we onze eigen toekomst maken.

En toen...kwam de financiele crisis. Mondiaal stortte de hele financiele wereld in. En ook onze wereld thuis stortte in. Als rechtstreeks gevolg van de bankencrisis, verloren wij ons huis, onze inkomens, alles... Nou ja, alles behalve elkaar (gelukkig!!!). Maar al het materiele viel weg. Wat overbleef was waar het eigenlijk écht om gaat: de mensen van wie je houdt. En ook daar verloren we veel van, in die crisisjaren.
Het waren loodzware jaren, waarin ik me afsloot voor mijn gevoelige en spirituele kant. Waarin ik mij totaal focuste op "overleven". En ik bleek daar heel goed in te zijn. Misschien zelfs een beetje te goed: ik heb jarenlang niet goed meer op mezelf gelet. Ik luisterde nauwelijks meer naar mijn intuitie en innerlijke leiding. Ik had een knop omgezet. Ik was gaan twijfelen aan álles waar ik daarvoor heilig van overtuigd was.

Achteraf kan ik zeggen dat ik ook in deze jaren bezig bleef met "the Law of Attraction", maar ik paste het vooral "verkeerd om" toe. Hoe harder ik iets NIET wilde, hoe harder het naar me toe kwam. Want ja: voor het universum bestaat er geen NIET: alles waar je je op focust, groeit. Tja....dat is niet altijd even handig natuurlijk. Zeker niet als je daar niet op let of er niets van af weet.

Maar in de afgelopen twee jaar kwam ik steeds meer terug bij mezelf. Langzaam maar zeker kwam ik weer dichter bij mijn intuitie en uiteindelijk vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Ik zag en begreep wat ik al die tijd had gedaan: ik had mijn toekomst gecreeerd zonder er bewust van te zijn. Het was de ultieme leerschool in het oefenen met "the Law of Attraction"!
Het afgelopen half jaar ben ik me er volledig in gaan verdiepen. En ik zie de perfectie in hoe de afgelopen jaren voor mij zijn geweest. Op geen énkele andere manier had ik zo veel kunnen leren over hoe de wet werkt. En nu is het niet alleen tijd voor mij om het in te zetten voor de toekomst die ik WEL wil, maar ook om het te delen. Te delen met iedereen die óók (weer) wil leren hoe je de toekomst kan creeren waar je van droomt.

En wat is er mooier om dit samen te doen aan het einde van dit jaar? Wat wil jij ánders doen in 2018? Waar droom je van? Wat wil je bereiken in 2018? In 2020? Wat wil je in je privé leven? En wat wil je in je werk? Zou het niet geweldig zijn als dit zou lukken? Wat houdt je tegen? Welke gedachten blokkeren de flow?

In november en december ga ik een workshop geven die jou gaat helpen jouw visie en wensen voor je toekomst helder te krijgen. Op die manier ga je je eigen toekomst creeren. Naast een stukje theorie, oefeningen en meditaties wordt het vooral een creatieve workshop waarbij we een visionboard gaan maken. Lijkt dat je wat? Blijf dan volgen op Facebook en/of hier op de blog, want zodra ik de data weet ga ik je er meer over vertellen. Wil je zeker weten dat je er niets over mist? Geef je dan HIER op voor de "Ik ga er voor in 2018" Nieuwsbrief.


Ik hoop je er te zien, want ik ga er in ieder geval voor!

Mama Sanna


Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni