Doorgaan naar hoofdcontent

Valentijnsdag 2018: lang leve de liefde!

Het is al bijna voorbij: Valentijnsdag 2018. Mijn dochter kreeg vandaag voor het eerst van haar leven een rode roos en een liefdesbrief bezorgd. Ik heb genoten van haar verraste gezicht, haar blozende wangen en de schittering in haar ogen. Zo mooi om te zien!

Voor mij was dit de eerste Valentijnsdag na mijn scheiding. Dat klinkt heel zielig, maar zo voelde het overigens absoluut niet. Want ik heb in deze maand van de liefde besloten dat ik eindelijk weer lief ga zijn voor mijzelf. Huh? Was ik dat dan niet?

Tja.... jullie hebben me de afgelopen periode weinig gehoord en gezien. Het was privé dan ook echt even heel pittig. Nu is de rust in huis aan het neerdalen en je zou denken dat ik er nu met mijn werk weer lekker in kan vliegen. Het tegendeel bleek waar: ik stortte een paar weken geleden helemaal in. Mijn lichaam liet me voelen wat er onder al die jaren van spanning en het doorbuffelen was gebeurd: ik had mijn lijf totaal uitgeput!

Dus ja....Heel Gezonde Mama zit met een Burn Out thuis! Dat kan toch niet? Natuurlijk kan dat wel: ik heb er wel eens eerder over geblogd: Heel Gezond betekent dat ik met een holistische bril kijk naar gezondheid. Daardoor zie ik ziekte of andere gezondheidsproblemen als symptomen van een disbalans. Het is een signaal van het lichaam dat aangeeft dat er ergens in je leven iets niet lekker loopt. En mijn valkuil die mij uit mijn balans kan trekken is absoluut: STRESS. En wat dat betreft ben ik in de afgelopen zes jaar goed uitgedaagd. Ik heb mij er doorheen geslagen, maar heb dat vooral gedaan door in het VECHTEN te stappen. Als een Pitbull heb ik mij vastgebeten en ben door gegaan.
Dat is een sterke eigenschap en het heeft ons als gezin goed geholpen. Maar op een gegeven moment wist ik niet meer waar de rem zat. Ken je dat? De hoge snelheidstrein liep, en er was geen stoppen meer aan. En nu....nu heeft de trein een station bereikt en tijdens de stop blijkt opeens dat er wat remmen zijn doorgebrand, wat wielen zijn afgesleten en dat er hoog nodig wat achterstallig onderhoud gepleegd moet worden.
Ik zie nu dat ik door het harde doorbuffelen mijn zachtheid grotendeels ben verloren. Ik kon niet meer lief zijn voor mezelf. "Doorbijten!" riep ik de hele tijd. Niet klagen, maar doorgaan. En daarom gun ik mijzelf nu de ruimte en de tijd om de zachtheid weer terug te vinden. Ik luister naar mijn lichaam en bedank het voor alles wat het me aangeeft. Ik accepteer wat het te zeggen heeft, want het heeft mij al die jaren bijna zonder klagen er doorheen geholpen. Dát is pas liefde! Mijn lichaam heeft onvoorwaardelijk alles gedaan wat ik van haar ge-eist heb. Kinderen gedragen, gebaard en gevoed, doorgebuffeld dwars door alle tegenslagen heen...korte nachten gemaakt.....

Ik houd van mijn lichaam. En....ik houd van mij. En dat is wat ik vandaag heb gevierd. En als afsluiting van deze mooie dag, deel ik vandaag mijn eerste vlog uit de nieuwe serie die gaat ontstaan. Een serie vlogs waarmee ik vorige week ben begonnen om te filmen en die ik zal opnemen op mijn reis terug naar gezondheid. Want ook dát is liefde voor mezelf: open en eerlijk zijn naar mijn lezers en volgers over wat mij op dit moment bezig houdt. Waarom zou ik? Omdat ik open en oprecht in het leven sta én omdat ik deze blog ooit begonnen ben om mijn inzichten te delen met anderen. Omdat ik wens dat iederéén zijn weg naar gezondheid en welzijn zal vinden. En delen helpt daarbij. Niet vanuit het idee dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar juist vanuit het idee dat jij en ik gelijken zijn. En dat ik jou wellicht kan inspireren op jouw pad door mijn pad met jou te delen. En ook dat is liefde. Liefde voor mensen, en voor het leven. Want ik geloof dat niets voor niets gebeurt. En dat alles wat we op ons pad tegenkomen ons zal helpen dichter bij ons Zelf te komen. En dat maakt ons uiteindelijk HEEL. (Whole in het Engels....verwant aan het woord Holy = Heilig).

14 Februari...de dag van de liefde. Kan er een mooier moment zijn om hiermee te beginnen?

Hieronder vind je de eerste aflevering. Abonneer je op mijn kanaal als je geen nieuwe aflevering wilt missen, want ik weet niet van te voren wanneer ik post. Het zal regelmatig zijn, maar niet dagelijks. En natuurlijk geef ik ook een seintje via Facebook en Twitter, maar You Tube brengt je meteen op de hoogte als er wat op staat, dus dat is best handig.

Maak er nog een mooie avond van, en .....houd van jezelf!

Mama Sanna



Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni