Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe gaat het?




Zo veel mensen vragen steeds " hoe gaat het nou? “. Super lief bedoeld natuurlijk, maar het veroorzaakt nogal wat stress wanneer je een chronische aandoening hebt. 

Want wil de vrager ECHT weten hoe het gaat? De kans bestaat dat ze gillend wegrennen als je in details gaat vertellen wat je dagelijks meemaakt. Of willen ze horen dat je verbetert? Omdat ze dat voor je hopen. If omdat ze zich stiekem afvragen of je dat proces niet wat kunt versnellen. Of op zijn minst kunt beïnvloeden. 
Of.. Derde mogelijkheid: ze willen helemaal niet echt iets erover horen. Het is een retorische vraag. En jij wordt geacht "alles goed, en met jou?" terug te zeggen. 

Kortom: keuzestress voor iedereen die door een proces heen worstelt. Of het nu een chronische ziekte is, of een moeilijke fase in je leven... Wat moet je met zo'n vraag? 

Vandaag mailde een vriendin me met die vraag. Weet je, ze is een schat. Echt een lieverd. En heel spiritueel. Ze is er van overtuigd dat ik hier weer uitkom. Dat is natuurlijk heel fijn en steunend. Tegelijk zit er ook een druk achter. Want elke keer als ik nog niet aan het beteren ben, voelt het alsof ik haar teleurstel. Alsof ik faal. En dat.... Is niet fijn 

Vandaag stuurde ik haar het onderstaande antwoord. Want dit is exact hoe ik het voel. En dus verwijs ik vanaf nu iedereen die aan mij vraagt "hoe gaat het?" naar deze blog.  Je bent gewaarschuwd! 

“lieve Sanna, hoe gaat het?"

Weet je, dat vind ik wel lastig. Dat soort vragen. Eerlijk? Het voelt alsof ik iets verkeerds doe als ik dan moet zeggen dat ik niet opknap. Ik weet dat je dat helemaal niet zo bedoelt. Maar ik heb al vaker aangegeven dat dit mijn proces is en dat ik mij in liefde voor mijn lichaam, mijzelf en mijn Schepper daaraan over probeer te geven. Omdat die overgave naar mijn gevoel hierin gevraagd wordt.
Afvragen of ik beter of slechter wordt, helpt me niet om in overgave te gaan. Het impliceert weer een voorwaarde die ik dan stel aan dit proces.

Dit is wat ik voel tot in het diepste van mijn ziel:

"surrender is faith that the power of love can accomplish anything even if you cannot forsee the outcome"

Ik voel me sterk en verbonden als ik in die staat ben. Arbo artsen, mensen om me heen die steeds vragen "hoe gaat het nu? “ of opgetogen reageren als ik buiten ben of een praatje met ze houd, en daardoor denken" ze is beter".... Het haalt me uit die staat van overgave waar ik heel lang over heb gedaan om er te komen.

ME fluctueert. Het is chronisch. Het heeft geen netjes dalende of stijgende lijn. Het is grillig. En symptomen veranderen en variëren. Omdat het meerdere systemen in je lichaam beïnvloedt. Symptomen veranderen dus van aard of type , maar ook van hevigheid. Van dag tot dag, maar ook van uur tot uur.
Ik ga niet steeds praten over mijn ziekte. Want die duurt nog "wel ff". Dus ik stel voor om aan mij niet meer te vragen hoe het gaat, want niemand zit te wachten op de lijst van klachten en hindernissen die elke dag genomen moeten worden.
Ik stel voor om samen te praten over het leven. Over dingen die ons bezig houden. Dingen die er toe doen.

Mijn lijf is ziek. En die heeft tijd nodig. En mijn persoonlijke aandacht. Maar in dat zieke lijf zit ik, Sanna. En ik vind het heerlijk om JOU te ont-moeten. Om te praten over wezenlijke dingen. Of zelfs over koetjes en kalfjes. Van alles... Maar niet over "hoe het gaat".

Ik hoop dat ik je hiermee niet kwets. Maar dit is hoe het voor mij is. Misschien is dit... "hoe het gaat".

🙏❤️

Reacties

  1. over andere dingen praten is soms lastig omdat ME zo allesoverheersend is dat als zij vertellen over hun toffe vakantie ofzo er zelf helaas weinig te melden valt, op de vraag hoe het gaat geef ik meestal een neutraal 'ok hoor, nog hetzelfde, dus je weet wel' of een sarcastisch 'fantastisch!' als er voor mijn gevoel toch overheen geluld gaat worden ;p

    *zwaai voor al je kennissen die hierheen verwezen worden*

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni