Doorgaan naar hoofdcontent

vallende blaadjes

"Autumn Blessings" zijn er in allerlei vormen
Vandaag was een echte herfstdag. Zowel buiten als binnen! Het hele gezin had er een beetje last van. Papa en mama waren moe, maar er moest nog zo veel gebeuren. Oudste dochter voelde zich wat koortsig, maar had ook veel te veel te doen (ze neemt haar huiswerk gelukkig serieus). Oudste zoon voelde zich eigenlijk best prima, tót hij zijn kamer op moest ruimen. Jongste dochter had last van storm in haar lijfje. Er moest flink gesprongen, gezongen en gedanst worden vandaag. En jongste zoon? Die sliep gelukkig overal doorheen... :) Hij was gisteren van slag geweest: toen ik voor het eerst een halve dag was weggeweest zonder hem. Ik moet eerlijk zeggen: ik was er zélf ook van slag van!

Samen leven is niet makkelijk. Je kunt je niet echt afsluiten voor de ander zijn energie. Dat geldt voor stellen, maar ook voor ouders en kinderen, broers en zussen. Je moet het met elkaar doen. En op dagen als deze, zit je zo op elkaars lip dat je er gek van wordt. In de herfst wordt je geconfronteerd met elkaars onhebbelijkheden. In de zomer kon je er nog een beetje omheen, maar nu zit je met elkaar opgescheept, en tja...dan vallen al die negatieve dingetjes toch wel op.

Wat ik heb geleerd in mijn leven is dat hetgene waar ik mij dood aan erger bij een ander, vaak mijn verborgen eigenschap is. Of iets wat ik heel graag zou doen of kunnen. Voorbeeldje? Waarom kan mijn man gewoon op de bank gaan zitten 's avonds en naar de TV kijken? Als ik ga zitten, vouw ik meteen de was. Wat irritant!!!
Herken je dit? Het is interessant om al je irritaties eens onder de loep te nemen. Zet ze eens op een rijtje in een schriftje. Waar erger je je blauw aan? Wat stoort je? Wat maakt je woest? En waarom?

Laat elk dingetje dan vervolgens eens even op je inwerken. Wat doet het met je? Wat voel je? Waarom maakt het je zo kwaad? Is er iets wat je van jezelf herkent in die irritante eigenschap? Zou het iets zijn wat je zelf graag zou willen doen of kunnen? Kun je iets van deze eigenschap leren? Neem één of twee eigenschappen per keer om te analyseren.

Door dit soort reflecties te oefenen, krijg je een enorm zelf inzicht. En het heeft als positieve bijkomstigheid dat je een stuk milder naar de ander kunt kijken. In het bovenstaande voorbeeld (man op bank), heb ik bewondering gekregen voor mijn man (en de meeste mannen) die blijkbaar heel goed kunnen kiezen voor zichzelf. Ze zijn moe, of hebben geen zin meer om te sloven. Dus doen ze het gewoon even niet. Zouden wij dat ook niet heel graag eens doen? En waarom doen we dat dan niet?
Het heeft mij geleerd om voortaan bewust te kiezen om wel of niet een klusje te doen. Dat betekent natuurlijk niet dat ik soms niet gewoon iets MOET doen. Dat is nou eenmaal zo. En dat geldt voor mijn man natuurlijk ook. Maar soms kun je ook gewoon kiezen om iets even niet te doen. Morgen is weer een dag!

Op deze manier geeft ieder gezinslid elkaar een cadeautje. Zo wordt samen leven een boeiende reis, elke dag opnieuw. En de herfst is dé periode bij uitstek om hiermee aan de slag te gaan. Je wordt gedwongen naar binnen te gaan. Zowel in je huis, als in je eigen psyche. Wat een geschenk!

Mama Sanna

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni