Doorgaan naar hoofdcontent

Sint Maarten 2016







Hoera, het is weer Sint Maarten!!!!! Vanuit mijn kindertijd is dit één van mijn favoriete jaarfeesten. Eigenlijk begint voor mij vandaag de feesttijd: genieten van  koude en warmte, donker en licht. Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst….ik kan het niet helpen: ik ben er dól op!

In ons huis wordt er in deze dagen wat afgeknutseld, gekookt en gebakken. Overal vind je lichtjes: kaarsjes, lampionnetjes, lichtslingers. Maar ook vind je overal dingetjes uit de natuur: van kastanjes tot pompoenen en van eikeltjes en dennenappels tot gedroogde herfstbladeren. En álles wordt gebruikt om te knutselen of te koken. Want ik geef mijn kinderen heel graag mee dat Moeder Aarde ons alles schenkt wat we nodig hebben. Wij mensen kunnen het materiaal vervolgens omvormen tot iets bruikbaars. Zo is de verbinding altijd aanwezig in mijn opvoeding: mens en natuur hebben elkaar nodig.

Ik hoor van veel mensen dat ze Sint Maarten maar een raar feest vinden. Dat ze het vreselijk vinden, al die bedelende kinderen aan de deur. Ik snap dat wanneer je kijkt met je verstand en de symboliek erachter niet verstaat. Je weet het: alleen met het hart kun je goed zien en dat is met dit soort dingen zéker zo.
Wat ik de kinderen thuis én op mijn werk altijd mee geef is dat Sint Maarten gaat over “samen delen”. Het verhaal van de ridder Maarten die zijn mantel deelt met een arme bedelaar, gaat niet over kerk of religie maar over een basis gegeven: dat je je als mens soms aangesproken kunt voelen om iets vanuit je hart met een ander te delen.

Samen delen: dat is wat Sint Maarten ons laat zien

Dat is natuuurlijk een fantastisch thema voor (vooral jonge) kinderen. Want delen kan soms ook best moeilijk zijn. Maar als je vroeg leert om te voelen dat een ánder ook pijn of verdriet kan hebben, net als jij, ontwikkel je de verbinding tussen je hart en je handelen.

Met de verhalen over Ridder Maarten, de liedjes over het licht in het donker en de sfeer van met elkaar de warmte beleven ontstaat er een gevoel van warmte.  Een gevoel dat je nooit meer vergeet (kan ik uit eigen ervaring zeggen) en wat je telkens weer kunt oproepen als het even donker wordt in je leven. Ik noem het hartewarmte. En dat kun je delen. Telkens weer en onuitputtelijk. En als je geluk hebt, deelt een ander het ook en dan voel je de verbondenheid op zijn sterkst.

Praktisch gezien vertaal ik het delen voor de kleintjes met: “jij brengt een lichtje en een mooi liedje naar de mensen. En wat delen zij dan met jou?” “Snoep!!!” roepen ze dan natuurlijk in koor. En dat is helemaal ok. Het gaat om het besef dat ze weten dat ze iets te geven hebben op deze avond. Niet alleen te halen. Hun mooie lampion is gemaakt met liefde, aandacht en hun uiterste kunnen. Dat is een geschenk uit het hart die zij aan de “hele wereld” laten zien. Hun liedjes zijn een feest om naar te luisteren en zo maken ze vele harten blij. Daar mag dan toch best iets lekkers tegenover staan?



Het spreekt voor zich dat ik hoop dat ieder kind vanuit deze gedachte dan ook echt mooie liedjes gaat zingen vanavond. En kom je zelf niet verder dan “Sinte Maarten Mik Mak”, dan heb ik op ons You Tube kanaal nog drie liedjes staan die je nog snel even kunt leren. Luister maar:






Heb je zin (en tijd) om te knutselen? Dan kun je je uitleven met de volgende knutseltips:

Maak een kartonnen lampion (eenvoudig of iets moeilijker):

Verschillende leuke ideetjes voor lichtjes bij Sint Maarten en Sinterklaastijd:

Maak snel en eenvoudig een lampionnenslinger:

Zin om all the way te gaan en een lampion te maken van pompoen? Zie hier hoe:


Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni