Doorgaan naar hoofdcontent

Advent...Aftellen tot kerstmis


Sinterklaas tijd betekent ook Adventstijd. De 4 zondagen voor het kerstfeest. Of je nu wel of niet religieus bent, het is heel fijn om die tijd bewust (met je kinderen) te beleven. Het is een manier om af te tellen naar die heerlijke dagen waarop we even helemaal gefocust zijn op het samenzijn. En voor kinderen is het zo lekker duidelijk wanneer het feest (en de vakantie!) nou eindelijk écht is. Want ja, die boom die staat er vaak al zo lang, wanneer weet je nou wanneer hét moment daar is? Een Adventskalender is dus een heel handig hulpmiddeltje, en nog leuk ook.

Call me old-fashioned

Nou weet ik niet wat jullie er van vinden, maar ik heb dus echt een bloedhekel aan die commerciele adventskalenders. Die waar je elke dag een chocolaatje (meestal niet fairtrade) uit haalt, of zelfs speelgoedjes. Ik heb ze ook gezien van bekende cosmeticamerken, waarbij er elke dag een make upje of cremetje uit het hokje te halen valt. Call me old fashioned, maar ik vind dit weer zó op de hebberigheid inspelen en bijdragen aan de berg "onnodigheden" waar we toch al zo in omkomen. Daarbij vraag ik me af waar de kerstgedachte te vinden is, wanneer we kiezen voor goedkope, in derde wereldlanden geproduceerde plastic prullaria (denk: surprise ei...óók al zo'n gruwel) en/of suikerbommetjes van dubieuze cacao. Om over het milieu nog maar niet te spreken.

En dus...hebben wij al sinds jaar en dag zelfgemaakte adventskalenders. Zakjes gevuld met een briefje, een (gezonder) snoeperijtje, een mooi schatje (die verzamel ik het hele jaar door wanneer ik b.v in de kringloopwinkel ben, of mooie steentjes vind in de natuur...het kan van alles zijn). Het is een gebruik die ik van mijn moeder heb overgenomen en die ik met liefde in ere houd.

Maar mijn moeder had voor ons thuis ook áltijd een adventskalender van papier. Het liefst met van die nostalgische plaatjes erop. En toen ik later zelf moeder werd, stuurde ze elk jaar zo'n papieren versie op naar mijn kinderen in ansichtkaart formaat. het was echt een "oma-ding"
Nu ik zelf niet in staat ben de zakjes-kalenders te vullen (want dat is best een klus hoor, voor vier kinderen), was ik op zoek gegaan naar papieren adventskalenders. Zonder chocola of prullaria, maar met mooie plaatjes. Zoals mijn moeder ze had dus. Ik had er een hard hoofd in...hoe zou ik dat kunnen vinden? Maar ongelooflijk: ik vond ze!!!! Op de website poezieplaatjesenzo verkopen ze de meest prachtige adventskalenders. In allerlei soorten en maten. Met religieuze afbeeldingen, maar ook met sprookjesachtige taferelen en de kerstman...Zo leuk! En allemaal in de nostalgische sfeer waarin ook de poezieplaatjes passen. Ken je die nog? Het poeziealbum? (wat we steevast uitspraken als "Poe-sie-album") Zó veel persoonlijker dan de huidige "vriendenboekjes" (die trouwens ook geen kind meer echt leuk vindt. Is dat je ook al opgevallen?). Kortom: Mama Sanna werd helemaal verliefd daar in die webshop vol nostalgie. En ik bestelde twee prachtige platen voor bij ons thuis én -in de traditie van mijn moeder- ook meteen eentje op ansichtkaartformaat voor mijn nichtjes en neefje. Die namens de Sint door tante Post (ook al zo lekker nostalgisch!) in de brievenbus wordt bezorgd.

Vol verwachting klopt ons hart...

Bij ons brengt Sinterklaas de adventskalenders deze zaterdag langs....(Ssssst niet verklappen!) Want dan kan het eerste deurtje zondag meteen open. En dan begint de tijd van de stille verwachting..... de donkere dagen voor kerst, die wij thuis vullen met helder kaarslicht, mooie verhalen en de liefde voor elkaar.

Fijne adventstijd!

Mama Sanna 

Mama's tip: 

De website waar ik deze kalenders gekocht heb heet: poezieplaatjes enzo. Als je nu bestelt, heb je het zaterdag nog in huis. En anders komt het dinsdag aan en kunnen de kids de eerste paar deurtjes achter elkaar open maken. Mijn zusje en ik kregen onze kalenders altijd op pakjesavond van de Sint. We mochten dus altijd meteen al 5 deurtjes open maken. Feest! Het is dus helemaal niet erg als je kalender wat later start. 

Veel plezier!

Kijk toch eens wat prachtig! Ik heb gekozen voor deze afbeeldingen, maar als je kijkt op poezieplaatjesenzo vind je ze echt te kust en te keur. 




Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni