donderdag 24 juli 2014

Komkommer...zo veel meer dan water alleen

  

Met dit warme weer eten we als vanzelf meer groente en fruit. Het lijkt ook wel of ons lichaam niet veel anders kan verdragen: we snakken naar licht verteerbare en vochtrijke voedingsmiddelen. En voor velen staat de komkommer in deze dagen op nummer één! Toch wordt er wat meewarig naar deze groente gekeken: onze groene vriend lijkt niet veel meer te zijn dan een fris smakend waterbommetje. Toch? Maar niets is minder waar…. Vandaag: een eerbetoon aan onze komkommer!

Nierreiniger

Het zal je niets verbazen dat in de oudheid de komkommer een symbool was van vruchtbaarheid. De Romeinse keizer Tiberius schijnt komkommers zo lekker te hebben gevonden dat hij er tien per dag at.
Natuurlijk, komkommers zijn verfrissend: ze bevatten heel veel water, ze zijn caloriearm, werken verkoelend en alkalisch en geven veel energie. Maar wist je dat ze ook vochtafdrijvend zijn? Ze zijn de beste nierreiniger die er bestaat: ze helpen de nieren en blaas om afval en stenen af te voeren. De combinatie met bleekselderij is daarom zo goed: de natuurlijke zoutigheid van de bleekselderij helpt om het komkommersap naar de weefsels te brengen, waardoor je beter gehydrateerd raakt. Vandaar dat veel reinigingskuren de combinatie komkommer en bleekselderij aanraden.
De huidige wetenschap ondersteunt de oude kennis over deze nierreinigende werking: komkommers bevatten het enzym erepsine. Dit helpt eiwitten te verteren, doodt lintwormen én….ondersteunt de gezondheid van de nieren.

Silicium

 Maar de allergrootste ontdekking over onze komkommer deed ik pas toen ik mij ging verdiepen in de RAW food beweging: een visie die zich vooral richt op de aanwezige enzymen en voedingsstoffen in rauwe, onbewerkte voeding. Wat bleek: in de schil van komkommer zit het mineraal silicium. Dit mineraal is overal in ons lichaam aanwezig en onontbeerlijk. Het houdt de wanden van de vaatcellen elastisch en is een geweldige geleider: het houdt het bloed warm en helpt het de electriciteitsstroom te sturen. Silicium wordt in het lichaam getransformeerd tot calcium, wat de botdichtheid ondersteunt (dames!!!). Een voedingspatroon dat veel silicium bevat leidt volgens onderzoeken tot prachtige gebits- en kaakgroei. Silicium zou zelfs de vorming van gaatjes in het gebit, maar ook bloedend en terugtrekkend tandvlees kunnen voorkomen. Gezond spierweefsel bevat tenminste 2% silicium, waardoor het flexibel en elastisch wordt.

Eeuwige jeugd ? 

Ons bindweefsel bestaat ook voor een groot deel uit silicium. Het is alsof het het bindende element is dat ons lichaam bij elkaar houdt. Ook is het vermogen van het bindweefsel om vocht vast te houden van groot belang ter voorkoming van vroegtijdige veroudering. Je weefsels moeten als het ware “sappig” blijven. Daar speelt silicium een grote rol in. In 1993 heeft men in een onderzoek aangetoond dat het toedienen van silicium de verouderende huid, haar en nagels van een groep vrouwen aanmerkelijk verbeterde. Het verhoogde de dikte en veerkracht van de huid, verminderde de vorming van rimpels en gaf haar en nagels een gezonder uiterlijk. Kortom: het is ook nog eens een schoonheidsmineraal!

Bij de geboorte is het gehalte silicium in ons lichaam hoger dan de hoeveelheid calcium. Deze verhouding verandert in de loop van ons leven. Je zou kunnen zeggen dat we steeds minder elastisch worden, en meer “verkalken”. Door ons Westerse voedingspatroon waarin we steeds minder mineralen in onze voeding terugvinden, lijkt dit proces zelfs sneller te gaan. Door meer silicium in je voedingspatroon toe te laten, werk je dus mee aan het jeugdig houden van je lichaam; van binnen én van buiten!

Waar vindt je de silicium in onze komkommers? 

Zoals ik al zei: die zit alleen in de schil. En laat dat nu net het gene zijn wat we er vaak van af halen! De meeste komkommers worden glanzend gemaakt en bespoten met pesticiden. Geen wonder dat we de schil er daarom vaak af halen. Kies daarom eens voor biologische komkommers en laat de schil er om. Je zult verbaasd zijn van de rijke smaak (hoezo waterbommetje?) en het allerbelangrijkste: zo profiteer je van die fantastische voedingswaarde van deze groente.

Eet smakelijk!


Mama Sanna

Geraadpleegde bron(nen): "Eating for beauty" door David Wolfe