Doorgaan naar hoofdcontent

zeperd



Omdat ik in de kinderopvang werk, en thuis ook nog luiers verschoon, komen mijn handen dagelijks ontelbare keren in aanraking met water en…..zeep. Van nature heb ik een heel gevoelige en droge huid. Het vele handen wassen heeft mijn handen dan ook omgevormd in droge, trekkerige werkhanden inclusief (pijnlijke) kloven.

Tot nu toe was er geen énkele zeep waar ik tegen kon. Zelfs de zeep van mijn favoriete merk Ringana deed mijn handen pijn. Totdat de zeep onlangs van samenstelling is veranderd. Geen idee welk stofje er nu precies is veranderd, maar opeens gaat het stukken beter! En daar ben ik blij om, want ik weet dat Ringana de enige cosmetica producent ter wereld is die voor de volle 100% gaat. In alles! Voor mij als klant, maar ook voor het milieu en de dieren. Ik wíl dus eigenlijk helemaal geen andere merken meer gebruiken. Zeker omdat ik weet wat er in “normale” zepen allemaal voor rommel zit….

Anti Bacterieel

Normale zeep bevat vaak “anti-bacteriele” ingredienten. Eigenlijk is dit een stomme marketing-truc, want het is nooit bewezen dat het wassen met die zepen er voor zorgen dat we minder ziek worden. Maar goed, het wordt in ieder geval gedaan, en van die anti-bacteriele ingredienten is er één die je zorgen zou moeten baren:  Triclosan. Dit is een stofje die hormoonverstorend werkt, en wordt gelinkt met aandoeningen zoals allergieen, schildklieraandoeningen, gewichtstoename en ontstekingsreacties. En dan hebben we het nog niet over de bekende parabenen die je er in vindt. Vaak wordt er beweerd dat een zeep “hydraterend” is. Je voelt dan ook zo’n lekker zacht laagje over je handen, als een soort “film” ligt dat dan over je huid heen. Dat dit niet zo gezond is, weten de meeste mensen niet.
Ook zijn de reinigende stoffen in de reguliere zepen vaak zo agressief dat niet alleen de schadelijke bacterien worden gedood, maar ook de goede bacterieen die je lichaam juist helpen. Met het  gebruiken van reguliere zeep haal je dus eigenlijk een flinke zeperd. Eigenlijk zou het ideaal zijn als je je huid zo kunt behandelen dat je de balans tussen de verschillende bacterieen kunt ondersteunen. Zo blijft je huid beschermd en stralend gezond. En schoon, uiteraard! J

Balans en respect

Deze holistische kijk is de basis waarop Ringana haar producten ontwikkelt. De verse ingredienten worden zo samengesteld dat ze het lichaam ondersteunen in haar werking.  En dus vind je in de handzeep prachtige ingredienten (Ecocert gecertificeerd) zoals Aloe Vera, kokosolie, amandelolie en zwarte komijnzaadolie. Aloe Vera is niet alleen huidverzorgend, maar ook anti-septisch. Zwarte komijnzaadolie werd al door Cleopatra gebruikt en staat bekend om zijn krachtige werking tegen ontstekingen en huidirritaties.



In de reguliere cosmetica wereld worden ingredienten zoals Aloe Vera ook vaak genoemd. Maar als je nagaat dat in deze producten de werkzame stoffen slechts 3 tot 4 %  van het totale product uitmaken, zul je misschien begrijpen dat er nagenoeg niets van deze kostbare ingredienten in zit. Daarbij komt dat álle cosmetica producten die in de winkel liggen, minimaal 24 maanden houdbaar moeten zijn. Hoe kan een pure olie zo lang houdbaar zijn? Olie van echte kwaliteit met een hoog aandeel in essentiele vetzuren wordt snel ranzig. Het bestaat dus niet dat je dat zo lang goed kunt houden.

En dat is het verschil: Ringana gebruikt uitsluitend de verse ingredienten van de beste kwaliteit. Het heeft dan ook een houdbaarheidsdatum. Voor de zeep is die gelukkig best lang: mijn huidige stukje zeep is houdbaar tot oktober 2017. Tegen die tijd is die echt wel op. Want ik kan hem overal voor gebruiken: mijn handen, voor de kinderen onder de douche én voor het wolvilten. En ook leuk: het wordt geleverd in een bio-katoenen gastendoekje. Die heb je er dus ook meteen gratis bij!

Nu eens kijken hoe snel mijn handen zich zullen herstellen. In ieder geval leg ik nu overal een stukje Ringana zeep neer: bij elke kraan in mijn eigen huis, maar ook in het kinderdagverblijf waar ik werk. Zo maak ik de badkamers in mijn omgeving niet alleen een stukje  groener, maar ook gezonder!


Mama Sanna

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni