donderdag 26 februari 2015

vezels: onmisbaar voor je gezondheid

Wanneer je goed wilt zorgen voor je lichaam, kun je niet zonder vezels. Zij helpen je bij het opbouwen of goed houden van je weerstand, houden je suikerspiegel stabiel, zorgen voor een verzadigd gevoel en voor een goede stoelgang en dus het uitscheiden van afvalstoffen. In deze detox-periode is het dus goed om eens te kijken naar de hoeveelheid vezels in je dieet.
Vezels vind je in veel verschillende plantaardige voedingsmiddelen. De meeste mensen denken meteen aan volle granen, maar je vindt ze ook in groente en fruit. Ze zijn er in vele verschillende soorten. Grofweg wordt er een onderscheid gemaakt tussen oplosbare (fermenteerbare) en onoplosbare (niet-fermenteerbare) vezels.

 Oplosbaar en niet-oplosbaar

Oplosbare vezels worden in de dikke darm afgebroken door bacteriën. Ze dienen als voedsel voor 'goede' bacteriën in de darm, maar ook als voeding voor de darmcellen zelf. Daarmee dragen ze bij aan een goede afweer, want deze bacteriën en darm(epitheel)cellen ondersteunen het immuunsysteem en zorgen ervoor dat ziekteverwekkers minder kans krijgen.
Niet-oplosbare voedingsvezels worden niet afgebroken door bacteriën. Ze blijven in tact en kunnen vocht opnemen. Zo vergroten ze het volume van de ontlasting en houden deze soepel. Op deze manier dragen ze bij aan een goede stoelgang.
De oplosbare vezels schijnen de bloedsuikerspiegel te verlagen. Je vindt ze o.a. in rogge, haver, gerst en boekweit, maar ook in wortelen, courgette, aardappelen zonder schil, sinaasappels en perziken.
Maar voor alle vezels geldt dat ze er voor zorgen dat de suikerspiegel minder snel oploopt. Heel belangrijk dus voor die mensen die suiker-spiegelproblemen hebben, maar eigenlijk voor ons allemaal. Tenslotte hebben de pieken en dalen van onze suikerspiegel te maken met overgewicht.


Vezels als schoonmakers
Vezels hebben de eigenschap zich vol te zuigen met vocht. Hierdoor vormen ze een soort brij die makkelijker door de darmen glijdt. Afvalstoffen hechten zich aan de vezels en verlaten zo je lichaam. Zo houdt je je zelf schoon! Wanneer je veel geraffineerde producten eet, en dus weinig vezels, ontstaan er meer “slakken” in je darmstelsel. Stel het je maar voor als een soort buizenstelsel, waar dan aan de wanden van alles is blijven plakken. Dat verstoort de darmwerking, maar zorgt ook voor een mindere balans tussen de goede en slechte bacterieen. Al met al zorgt dit dus ook uiteindelijk voor een verminderde weerstand. Want je weet: 80% van je weerstand zit in je darmen!
Hoeveelheid vezels per dag
Er wordt aanbevolen ongeveer 40 gram vezels per dag te eten. Dat lijkt heel veel, maar als je een gezonde levensstijl nastreeft, vermijd je sowieso toch al de geraffineerde producten? Door te kiezen voor volwaardige voeding kom je heel makkelijk aan die 40 gram. Het komt namelijk uit je fruit, groente, volle granen, noten en zaden.
Heel Gezonde Mama’s bakmixen en vezels
Nu je het bovenstaande hebt gelezen zul je begrijpen waarom Heel Gezonde Mama in ál haar bakmixen kiest voor vezels. Het sterk houden van je weerstand en het stabiel houden van je suikerspiegel vind ik heel belangrijk, óók als je een tussendoortje neemt. Dus of je nu kiest voor een cake-je, een sprits of een sneetje desembrood, er zitten altijd vezels in. Bij de ene mix merk je het wat meer dan bij de andere. Zo zijn onze spelt-vanille koekjes bijzonder vezelrijk, maar ook in onze spritsen vind je meer vezels dan in de reguliere sprits. Heb jij dat al gemerkt?
Drinken!
Wanneer je vezelrijk eet, is het belangrijk voldoende te drinken. Je hebt kunnen lezen dat ze zich volzuigen met vocht. Daar moet dan wel voldoende van zijn! Zorg dus voor een gezonde vochthuishouding en drink minimaal 1.5 liter (water) per dag.
Tot slot:
Er zijn mensen die mij wel eens vertellen dat ze graag meer vezels willen eten, maar dan zo’n last krijgen van hun darmen. Daarom eten ze dan maar wit brood.
Wanneer je altijd te weinig vezels hebt gegeten, moet je het langzaam opbouwen. Zoals je kon lezen, voeden vezels de goede darmbacterieen. Wanneer die verhouding nog niet in balans is, ontstaan er in het begin meer gassen. Ook kun je een geprikkelde darmwand hebben, die reageert op de vezels.
Ik raad je aan in dit soort gevallen te gaan praten met je arts, en als het kan te beginnen met een colon-hydrotherapie behandeling. Deze maakt je darmen op een zachte manier helemaal schoon van opgehoopte slakken. Daarmee verdwijnt ook al vaak een heleboel irritatie.  Daarna kun je langzaam je nieuwe manier van eten invoeren. Begin bijvoorbeeld eerst met zachte vezels, die uit fruit en groente, maar ook uit zachte granen zoals haver en boekweit. De oplosbare vezels zijn dan wellicht voor jou een goed begin.
Veel succes en tot morgen voor weer een nieuwe tip.
Mama Sanna

P.S.: wist je dat je met je dagelijkse groene smoothie meteen een heel groot deel van je vezels binnen krijgt? Nóg een goede reden om aan de smoothies te beginnen! :) 
            www.optimalegezondheid.com