zaterdag 18 april 2015

Avocado: een topper in de keuken (met recept voor guacamole!)

An avocado a day keeps the doctor away...

Dat zou eigenlijk nog een betere uitdrukking zijn dan die met een appel. Want avocado's zijn súper gezond! Hieronder 9 punten waarom je avocado's vaker op het menu zou moeten zetten, én een super makkelijk recept voor de lekkerste guacamole....

Goede vetten
De avocado bevat enkelvoudig onverzadigde vetten die goed voor je zijn. Ze verminderen namelijk het LDL-cholesterol gehalte. Aan de andere kant wordt dankzij de avocado het ‘goede’ cholesterolgehalte, HDL-cholesterol, verhoogd.
Vezels
Avocado’s bevatten relatief veel vezels. Een avocado bevat zowel onoplosbare als oplosbare vezels, een combinatie die je niet in veel voedingsmiddelen vindt. De onoplosbare vezels zorgen voor een gezonde stoelgang. Zo verminder je ook de kans op darmkanker, omdat de dikke darm effectief wordt schoongemaakt. De oplosbare vezels helpen je de eetlust onder controle te houden door een vol gevoel te geven.
Vitamines
Een avocado zit boordevol vitamines, zoals vitamine B, K en E. De eerste zorgen voor een goedwerkende stofwisseling en een gezonde huid. Vitamine K speelt een belangrijke rol in het groeien van de botten, zodat op latere leeftijd de botdichtheid gehandhaafd blijft. Vitamine E helpt aandoeningen als retinopathie (ziekte aan het netvlies) te voorkomen.
Beschermt tegen oogziekten
Aangezien avocado’s een belangrijke bron zijn van de stof luteïne (een carotenoïde die als een antioxidant werkt), beschermt het tegen oogziekte.
Opname voedingsstoffen
Ze zitten niet alleen boordevol voedingsstoffen, avocado’s helpen ook voedingsstoffen van andere voedingsmiddelen op te nemen. Voeg een avocado aan je salade en zo krijg je ongemerkt veel meer voedingsstoffen binnen.
Foliumzuur
Ook als je zwanger bent, is het eten van een avocado erg gezond. Een halve avocado geeft al bijna een kwart van de aanbevolen dagelijkse inname foliumzuur, een vitamine die het risico op aangeboren afwijkingen verkleint. Een avocado beschermt dus de ongeboren baby.
Houdt hart gezond
Een hoge inname van foliumzuur is niet alleen gezond voor een ongeboren baby, maar wordt ook geassocieerd met een lager risico op een hartaanval en hart-en vaatziekten.
Eiwit
Avocado’s bieden alle essentiële aminozuren die noodzakelijk zijn voor het lichaam om een compleet eiwit te vormen. Dit eiwit wordt gemakkelijk geabsorbeerd omdat een avocado vezels bevat. Als je minder vlees wilt eten, of kiest voor een vegetarische of veganistische levensstijl, voeg dan avocado’s toe aan jouw menu.
Werkt ontstekingsremmend
De combinatie van voedingsstoffen werkt ontstekingsremmend. Avocado’s helpen om artrose en reuma te voorkomen of verminderen. Avocado wordt bijvoorbeeld ook veel gebruik in gezichtsmaskers en andere schoonheidsproducten.
(Bron voor dit overzicht: www.hetkanwel.net)
Overtuigd van de kracht van de avocado? Zorg er dan voor dat je het vaker eet. Bij ons staat er elke dag minimaal één halve avocado op het menu, want hij zit steevast in onze groene smoothie bij het ontbijt. Maar in het weekend kunnen we soms ook heerlijk smikkelen van onze zelf gemaakte guacamole. Super makkelijk en super gezond! Ook eens maken? Hier volgt het recept:
Benodigdheden:
  • 2 avocado's
  • citroensap
  • Keltisch zeezout
  • 1 teentje knoflook
  • 1 tomaat
Werkwijze:
Lepel de avocado's leeg en doe het in een kommetje of in de keukenmachine. Schil de knoflook en snijd het in hele fijne stukjes. Voeg dit toe aan de avocado. Doe een scheut citroensap er bij (naar smaak) en een halve theelepel Keltisch Zeezout.
Zet nu de keukenmachine aan of prak de avocado fijn met een vork en meng alles goed door elkaar. Zorg dat het een lekker papje wordt waarin alles goed is gemengd. Houd het nog een beetje grof.
Snijd nu de tomaat in grote stukken (als je de guacamole in de keukenmachine maakt) of kleine stukjes (als je het met de hand maakt).
Keukenmachine: voeg de stukken toe en meng het kort door elkaar. 
Met de hand: meng de tomaat door je avocadomengsel.
Proef nu even. Is het wat flauw? Voeg eerst citroensap toe. Als dat nog niet helpt, kun je nog wat Keltisch zeezout toevoegen. Doe dit naar eigen smaak.
Je guacamole is klaar!!! Heerlijk met tortillachips (naturel!!! In de gekruide versies zit véél te veel chemische toevoegingen), maar ook om te dippen met rauwkost. Ook gebruik ik het wel als dip bij de bonenschotel. Daar volgt later nog wel eens een recept voor.
Enjoy!
Mama Sanna