Doorgaan naar hoofdcontent

Natuurlijk gezoete bramenjam

Op mijn oude blogpagina "zo zoet als suiker" kwam ik dit recept tegen. Een goed basisrecept voor het maken van jam zonder geraffineerde suikers. Nu de lente in het land is, en we straks weer kunnen genieten van heerlijke vruchten zoals aardbeien, leek me dit een goed moment om het te delen. De bramen moeten nog even wachten, maar dan heb je het recept maar alvast! ;)


5 september 2013 Gisteren was het een heerlijke na-zomer dag. Met de kinderen fietste ik over de hei en...hoera! Daar waren ze: rijpe bramen! Gewapend met een pan (toevallig bij ons, want we hadden popcorn gemaakt voor school ;) ) gingen we de bosjes in. Na een half uurtje gezellig plukken was de oogst behoorlijk goed: 750 gram! Een goed begin voor onze bramenjam. Als je bedenkt dat bramen op de markt c.a. 1.50 euro (of duurder) per 50 gram kosten, dan hebben we gisteren maar liefst een winst van 22,50 euro bij elkaar geplukt! 

Tip: pluk in deze tijd regelmatig vruchten die je tegenkomt, zoals vlierbessen, rozebottels, bramen.... vries ze in tot er een moment is waarop je genoeg vruchten hebt om ze te verwerken tot jam, chutney of compote. Op deze manier spaar je tijd en energie (een hele dag plukken...wie heeft daar nou nog tijd voor?) en een heleboel geld. En je kinderen vinden het hartstikke leuk om te doen! Zo leren ze al van kleins af aan dat onze Moeder Aarde alles kan geven wat we nodig hebben.

Dit is mijn beproefde recept voor onze bramenjam:

Ingredienten: 

2 kg bramen
300 ml cassis diksap
200 ml water
20 gr. Agar Agar ***

Nodig: een zestal lege jampotten: uitgekookt met soda

Was de bramen met koud stromend water en doe ze in een grote soeppan.Voeg de diksap en het water toe en breng het geheel aan de kook. Laat het mengsel even pruttelen tot de bramen echt zacht zijn geworden. Pureer vervolgens de bramen (in de pan) met een staafmixer tot er een prachtige paarse “ soep”  ontstaat. Er mogen gerust nog wat stukjes braam heel blijven, dat maakt de jam straks extra lekker.
Voeg al roerend de Agar Agar toe en breng het mengsel opnieuw aan de kook. Laat het 2 minuten doorkoken. Om de dikte te testen, haal je een lepeltje van de jam eruit en laat dit afkoelen in een kommetje of schaaltje. Als het goed is stolt het wanneer de jam is afgekoeld. Heeft het nog niet de juiste dikte naar je zin, kun je nog Agar Agar toevoegen. Doe dit met 3 tot 5 gram tegelijk.

Wanneer de juiste dikte is gevonden, kun je de potten gaan vullen. Zet de uitgekookte potten op een houten plank, met daarover een nat gemaakte handdoek. Vul de potten tot iets onder de rand en draai meteen het deksel erop.  Draai de potten op zijn kop, doe er een andere natgemaakte handdoek overheen, en laat de jam zo een uurtje staan. Na een uur kun je de potten weer rechtop zetten. Soms hoor je dan een klik: de pot zuigt zich vacuüm.

Dit suikerarme broodbeleg is in een ongeopende pot c.a. 6 maanden houdbaar. Na openen dien je het in de koelkast te bewaren en in c.a. een week tot 10 dagen  te gebruiken.

Ik wens je veel plukplezier en geniet van het resultaat!

Sanna


*** Agar Agar is een natuurlijk en vegetarisch bindmiddel, gemaakt uit zee-algen. Het wordt in de Oosterse keuken veelvuldig gebruikt. Verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel en de toko.

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni

Recept: Posteleinsoep

Echt power- en brainfood: posteleinsoep met zelf gemaakte speltcroutons Nu het steeds meer echt winter wordt, is het nog belangrijker om je weerstand goed te houden. Griepjes en verkoudheden liggen weer op de loer (bij ons op het KDV heersen ze al weer een drietal weken!), dus het is belangrijk je te wapenen! :) Groene bladgroenten zijn on-ontbeerlijk voor je weerstand. En in deze periode is er een fantastisch fris groen blaadje beschikbaar: winterpostelein! Een plantje dat je een scala aan voedingsstoffen biedt! Wat vitamines betreft scoort postelein vooral op Vitamine A en C. Daarnaast vind je er verschillende B vitamines in, waaronder foliumzuur. Maar het mineralen-gehalte is vooral interessant: postelein zit boordevol ijzer, maar ook magnesium, mangaan, koper en kalium. Maar wist je dat postelein ook echt "brainfood" is? Er schijnen verrassend veel omega 3 vetzuren in postelein te zitten. Dan heeft men het vooral over de zomerse variant, maar ook in deze winterse