donderdag 1 januari 2015

1 januari : je voornemens werkelijkheid maken

Gelukkig nieuw jaar! Welke goede voornemens heb je gemaakt? Ga je stoppen met roken? Ga je stoppen met suiker? Drink je minder koffie of doe je aan de lijn? Belangrijk bij het maken van goede voornemens is dat je je zelf haalbare doelen stelt. Het is goed om je zelf uit te dagen, maar wees ook realistisch. TE is nooit goed, ook niet als het TE veel is van iets goeds! Dus….streng zijn voor jezelf is goed, maar wanneer je TE streng voor jezelf bent ga je je doel niet halen. En natuurlijk wil ik dat je lief bent voor jezelf. Maar TE lief kan er voor zorgen dat je al snel voor de bijl gaat voor die ene sigaret, of dat ene lekkere reepje chocolade.

Vandaag wil ik je vragen om je goede voornemens even op een rijtje te zetten. Wat wil je doen? Wat wil je bereiken? Wanneer wil je dat doel bereikt hebben? Is dat haalbaar? Wat heb je er voor nodig om dat doel te bereiken? Vereist het een ijzeren zelfdiscipline? Met andere woorden: moet je jezelf keihard dwingen om dit te doen, of wil je het vanuit je diepste zelf?

Mag ik je het advies geven om niet meer dan drie doelen tegelijk te stellen? Dat is overzichtelijk en wanneer je één doel hebt gehaald, motiveert dit weer om een nieuw doel aan je rijtje toe te voegen. Werk in stappen.
Heb je een langer rijtje voornemens dan drie? Kies er dan vandaag drie uit en doorloop de vragen die ik hierboven heb gesteld. Belangrijk is dat je doel gehaald moet kunnen worden op een manier die vol te houden is. Ijzeren zelfdiscipline is soms nodig om een begin te maken, maar kan nooit maanden (of jaren!) vol gehouden worden. Dat betekent niet dat je het nu al op moet geven als je denkt dat stoppen met een bepaalde gewoonte zelfdiscipline vraagt. Het vraagt in het begin ALTIJD zelfdiscipline, want je vecht tegen een gewoonte, of soms zelfs een verslaving. De truc is je voornemen dan anders te formuleren. Een voorbeeld? Ik stopte in 1998 met roken. Ik deed dit met de gedachte: “Ik wil niet meer roken, ik stop”. Ik vertelde mezelf dat als ik écht wilde, ik op élk moment weer mocht roken. Maar in ieder geval één maand even niet moest roken. Die maand werd nóg een maand. En daarna werd het steeds makkelijker om niet te roken. Ik wilde gewoon niet meer: want elke maand die er over heen ging waarin ik niet rookte, wilde ik het niet verprutsen door er eentje op te steken. En zo werd het een keuze, en geen gedwongen stoppen. Het was een nuance verschil, maar het werkte wel. We zijn nu 17 jaar verder en ik wil nog steeds niet roken!

Nu naar jouw voornemens. Je kunt het heel serieus aanpakken door je doelen te noteren in een agenda of notitieblokje. Maar je mag het ook ver-innerlijken: door je voor te stellen hoe het voelt als je je doel bereikt hebt. En plak daar een datum op. Wanneer is het zo ver? In het geval van stoppen met roken of suiker, is dit soms een beetje gek. Je begint namelijk al met stoppen aan het begin van je reis! Maar daarmee ben je er nog niet…. Bij dat soort voornemens is het belangrijk een doel te kiezen zoals: “over drie maanden ben ik nog steeds gestopt met roken en ik voel me daar goed bij”. Of: “Mijn verlangen naar een sigaret is op 1 maart al praktisch helemaal verdwenen.”

De komende maand geef ik elke dag een tip, trick of een recept die je helpt op de weg naar een gezondere levensstijl. Of je nu stopt met suiker, roken, of je wilt gezonder eten en/of afvallen…de komende tijd ga je dus een traject in dat we “detox” noemen. Oftewel: ontgiften. Je gaat ontwennen van een bepaalde manier van eten en/of leven en daar hoort bij dat je lichamelijk, geestelijk en emotioneel gaat reageren. Ik vertel je daar de komende maand van alles over. Zo hoop ik je te steunen op jouw reis. Heb je vragen? Stel ze me gerust, en dan probeer ik daar op in te spelen. Dit kan natuurlijk helemaal anoniem via de mail, of het mag hier op de blog of FB.

Ik wens je veel succes maar ook plezier! Want onthoud: TE is nooit goed, behalve TE-vreden en TE-samen. Stel je doelen en geniet ook van de reis er naar toe.


Liefs, Sanna