zondag 11 januari 2015

Verborgen suikers...hoe herken je ze?



Gisteren schreef ik over de suikers die we vinden in de winkels als “suiker”. Gewoon als pak suiker dus. Veel mensen proberen het gebruik hiervan te minderen of te stoppen. Goed idee! En over de vervangende zoetmakers gaan we het in deze maand ook zéker hebben! Maar eerst ga ik je nog wat meer vertellen over de suikers die overal om ons heen aanwezig zijn, en waar we ons bewust van dienen te worden.

Wist jij dat soms tot 80% van de suiker die we binnen krijgen afkomstig is van voedingsmiddelen waarvan we niet eens wéten dat er suiker in zit? Dat die extra inname er mede voor zorgt dat wij gemiddeld 45,5 kilo suiker per jaar gebruiken? (!)

Indien je écht van je suikerverslaving af wilt. Indien je écht gewicht wilt verliezen en je fit wilt voelen, zul je de moeite moeten gaan nemen om etiketten te gaan lezen. Het is even wennen, maar als je het eenmaal doet en ziét en begrijpt wat ze je allemaal in je maag proberen te splitsen, zul je nooit meer anders kunnen. Dan wordt het een automatisme en van vele artikelen zul je uit je hoofd weten of er wel of geen suiker in zit. Na 25 jaar kan ik je van bijna alles in de supermarkt zeggen wat er in zit aan suiker. Beroepsdeformatie, zullen we maar zeggen. Maar het is ooit begonnen uit noodzaak.

Wil je weten hoe je die verborgen suikers kunt herkennen? Ik ga je vandaag een lijst geven van alle benamingen die je op verpakkingen kunt vinden van suikers die je ab-so-luut wilt vermijden. De consumentenbond heeft er een schemaatje van gemaakt, die je kunt vinden op hun website onder “suikerpraatjes”. Deze actie is vorig jaar gestart en had tot doel de fabrikanten te dwingen eerlijk te zijn over de toegevoegde suikers in hun producten. Tot nu toe heeft het echter nog niet echt gewerkt, als je het mij vraagt. Maar goed, het is een begin!







Wanneer je deze lijst bekijkt, zal je opvallen dat er ook vruchtensappen tussen staan. Dit is echter in een zeer geconcentreerde vorm, waardoor het een echte suikerbom is. Ook met honing lijkt niets mis, maar buiten het feit dat de meeste honing die in de industrie wordt gebruikt overbewerkt is, is het ook een heel snelle suiker. Met alle nadelen van zo’n snelle suiker, ook al is het een natuurlijk product.

Hoe lees je een etiket?

Het valt mij op dat heel veel mensen wanneer ze een etiket lezen, niet naar de ingrediënten kijken, maar naar de “voedingswaarde-tabel”. Daar staat dan ook de term “suikers”, maar dan hebben we het over alle koolhydraten die het product bevat.
De bedoeling is dat je leert kijken naar de ingrediënten lijst. Het staat er ook altijd bij: “ingrediënten”. Daar vind je de informatie die je nodig hebt. Staat één van de termen er bij die je in het bovenstaande schemaatje ziet, dan weet je dat er verborgen suikers aanwezig zijn. Lekker laten liggen, dus maar!

Tot slot deel ik een voorbeeld met je. Het is het etiket van een kant en klare maaltijd uit de kinderopvang (ja écht!). Lees maar even mee:

We zien hier een aantal geraffineerde suikers staan:
Glucosestroop, ruwe rietsuiker, en suiker

Toch best opvallend wanneer je je bedenkt wat je zelf in je maaltijd zou stoppen als je kalkoenfilet, jus en bloemkoolpuree zou maken, nietwaar? Persoonlijk heb ik nooit suiker bij mijn bloemkool gegooid, maar ja… (?!)

Er staat ook Gemodificeerd Maiszetmeel tussen. Ondanks dat deze niet in het schema van verborgen suiker staat, plaats ik daar mijn kanttekeningen bij: een zetmeel is ook een suiker, hoewel het een langere keten van moleculen heeft. Het bevat echter geen vezels of andere zaken meer die "voeden"of je lichaam ondersteunen. "Leeg"dus, met andere woorden. Tel je dit op bij de eerder genoemde suikers, vind ik dit dus best heftig.

Over de andere ingrediënten ga ik het nu niet hebben, maar het is je wellicht opgevallen dat er heel veel extra stoffen in zitten die wij niet standaard in het keukenkastje hebben staan (om het maar zachtjes uit te drukken). Ik kom daar later zeker nog wel eens op terug!

Bedenk dus goed wat je doet, wanneer je dat makkelijke pakje in je winkelkarretje gooit….

Vanaf nu ben je je meer bewust (als je dat al niet was) en kun je het ánders gaan doen. Doe dit rustig aan. Wees lief voor jezelf. Je wist niet beter. Maar nu je ogen open gaan, wil ik je vragen om vanaf nu goed te gaan lezen en heel bewust te kiezen of je het wél of niet wilt gebruiken. Het mág allemaal, als je er maar zélf bewust voor kiest. Ik vind dat wij als consument recht hebben op die informatie.

Veel succes met etiketten lezen en tot morgen!


Mama Sanna