Doorgaan naar hoofdcontent

Blauwe Maandag


Je bent nu twee weken op weg in het nieuwe jaar. Hoe vergaat het je tot nu toe? Heb je je aan je goede voornemens kunnen houden? Ben je er nog steeds mee bezig? Of heb je het maar laten vallen. Maandag de 19e is het zogenaamde Blue Monday: de dag waarop de meeste mensen beseffen dat het “weer” niet gelukt is: alle plannen, ideetjes, dieten etc.. worden laten vallen en gedesillusioneerd pakken we de draad weer op waar we gebleven waren. En dan? Dan wordt het weer net zo’n jaar als vorig jaar en het jaar daarvoor.

Tja….

Wat een somber idee he? Wat doet dat met je als je dit leest? Denk je: ze heeft gelijk, ik kan maar beter meteen stoppen? Of denk je: getverderrie waarom zegt ze zoiets? Ik zal haar eens een poepie laten ruiken zeg: ik ga door! Wat denkt ze wel?
Ik hoop op dat laatste. Echt, ik hoop dat jullie je niet laten tegen houden doordat “men” beweert dat “iedereen” het opgeeft halverwege januari. Jij gaat de uitzondering zijn die de regel bevestigt. En weet je waarom? Omdat ik je vandaag een belangrijke tip ga geven, daarom! (Omdat die tip je er weer aan helpt herinneren wie je bent en wat je wilt en kunt zodat je je eigen kracht weer ontdekt!!) J

Wanneer je zo’n stukje leest zoals hierboven, en je hoort het maar vaak genoeg dan is het niet gek dat je het bijltje er gewoon bij neer gooit. Je moet wel heel erg sterk in je schoenen staan om daar tegen in te gaan.
Hoe vaak overkomt het je niet dat mensen negatief reageren op je plannen? Weet je nog wat je als kind allemaal bedacht had om later te gaan doen? Wat wilde je worden? En wat was de reactie van de goedbedoelende grote mensen om je heen? Juist ja…

Vandaag vertel ik je nog maar eens dat JIJ de power hebt om jezelf goed te voelen. Natuurlijk zijn er dingen die gebeuren. Dingen die je overkomen waar jij geen invloed op hebt gehad. Je verliest je baan, de crisis breekt uit, het toilet zit verstopt……. Er kan je elke dag van alles overkomen. En daar doe je weinig aan. Maar waar jij de controle over hebt….ben jij!!!! De clue is: hoe ga jij om met datgene wat je overkomt? Ga je sikkeneuren? Wordt je kwaad? Geef je het op? Of zeg je tegen je zelf: “dat was vervelend, maar morgen is weer een nieuwe dag”?

Wanneer je je omringt met positieve vibes, is de kans groter dat je zelf ook positiever gaat denken. Je voelt je prettiger en gelukkiger en bent beter bestand tegen tegenslag. Je bent veerkrachtiger. Ik noem dat onze geestelijke weerstand. Net als bij onze lichamelijke weerstand kan deze soms wat lager zijn. Dat is dan vaak het gevolg van een te grote of te lange belasting. Langdurige stress bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat onze geestelijke weerstand steeds zwakker wordt. Hoe bouw je het weer op?

Weer zo veel mogelijk alle factoren en mensen die je stress en ongemak geven. Doe dit stapje voor stapje. Grote rigoreuze beslissingen vraag ik je nu niet te nemen. Bekijk alle onderdelen van je leven goed: waar voel je je goed bij, en wat geeft je stress? Wat zou je er aan kunnen doen om dat onderdeel wat stress geeft te veranderen of te elimineren? Neem hier je tijd voor: denk er bijvoorbeeld elke avond even over na en schrijf het op.

Net als bij het ontgiften waar ik in het begin van de maand over sprak (bij zuur-base evenwicht), is dit hetzelfde: je gaat nu geestelijk ontgiften. En dat doen we dus door éérst stapje voor stapje alle “gifstoffen” weg te doen, en vervolgens gaan we ons voeden met de juiste dingen (Voeden dus, en niet vullen!).

Heb je dus een lijstje gemaakt van de dingen die je stress en ongemak bezorgen? Dan gaan we nu een lijstje maken met de dingen waar je blij van wordt. Wat geeft je energie? Waar voel je je goed? Bij wie voel je je goed? Wanneer ben je súper ontspannen of happy? Schrijf het op! Is er een mogelijkheid om die dingen vaker te doen? Om die mensen vaker te zien of spreken? Bedenk wat je kunt doen om dat fijne gevoel vaker te creeren.

En tot slot verzoek ik je met klem om je ook bewust te worden van de negatieve energie-vreters die elke dag onbewust over ons worden uitgestort: via televisie, radio, de kranten, tijdschriften, Facebook (ja sorry, die ook!), twitter, instagram, etc. etc….. Wees secuur welk nieuws je toelaat. Sta kritisch tegenover uitlatingen op social media van vrienden: wordt je er blij van? Sla negatieve nieuwtjes over, en weer negatieve mensen op je accounts. Het hakt elke dag weer in op je weerstand.
Zo lang je die weerstand aan het opbouwen bent, kun je het beste zo veel mogelijk negativiteit vermijden. Betekent dit dat je je hoofd in het zand moet steken? Natuurlijk niet! Maar de manier waarop het nieuws ons gebracht wordt, vraagt een heleboel van onze stressbestendigheid. De beelden, de geluiden die binnenkomen kunnen gewoon niet gefilterd worden het is zó “in your face”!

Voorbeeldje? Ik was aan het herstellen van mijn CVS/ME. Ook ik bouwde in die tijd mijn weerstand (fysiek én geestelijk) op. Ik had jonge kinderen en ook voor hen koos ik er voor geen televisie aansluiting te nemen. We keken alleen video’s en DVD’s van programma’s of films waar ik bewust voor koos. (aanrader!) Het was december 2004, en oudejaarsavond stond voor de deur. Ik sprak mijn buurman van in de tachtig en vroeg of hij naar het vuurwerk zou gaan kijken. “Dat gaat niet door”, zei hij. “Oh? Hoezo niet?” vroeg ik verbaasd. “Vanwege dat water, eh…hoe heet het nou ook al weer?” Ik keek naar de lucht (het regende al dagen af en aan) en vroeg: “Zo erg regent het nou toch ook weer niet?” De buurman keek mij stomverbaasd aan. Wat bleek: een tsunami had toegeslagen en er waren honderdduizenden doden. Ik wist van niets!!!
Natuurlijk schaamde ik me op dat moment dood. Ik had in een coconnetje geleefd en helemaal gemist wat er was gebeurd. De mensen om me heen praatten me bij en ik besefte wat een verschrikking een paar dagen eerder was voorgevallen. Maar nog steeds had ik geen beeld gezien, ook niet in een krant.
Jaren later pas, zag ik beelden van die vreselijke ramp. Afschuwelijk! En ik besefte dat ik heel blij was dat ik het op dat moment niet had gezien. Ik kon er door alles wat er over verteld werd zélf wel een beeld bij maken. De échte beelden waren zó hard, zo alles overheersend, ik had er op dat moment in mijn leven niet tegen gekund. Dan was de weerstand die ik net zorgvuldig aan het opbouwen was, in één klap weer helemaal naar beneden geslagen. Nu kon ik zélf bepalen hoe ik met het nieuws omging: ik voelde me betrokken bij het leed, maar het slorpte me ook niet op. Er was een zekere balans in.

Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld, maar het was dan ook een extreme tijd waar ik door heen ging. Bepaal voor jezelf wat je wél en niet wilt toestaan in je dagelijkse leven. Maar besef dat voor iéder negatief dingetje je weerstand wordt aangesproken. Stel daar dus ook weer positieve energie tegenover.

Dus….Blue Monday? Ik kies er voor om de berichten daarover niet meer te lezen. Of er dan tenminste mijn eigen gedachten over te hebben. Mijn voornemens gaan goed. Omdat IK dat bepaal! En ik trek me dus niets aan van statistieken of geklets over Blauwe Maandagen. Van mij mag hij blauw zijn, ik schilder er dan zelf wel een gouden randje om.

Tot morgen!


“Mama” Sanna 

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni