zondag 11 januari 2015

Geraffineerde suikers: de meest gebruikte op een rijtje

Gisteren heb je kunnen lezen hoe suiker in ons lichaam werkt en waarom het zo belangrijk is de geraffineerde suikers te vermijden. Maar hoe herken je ze? Vandaag dus een lijst van alle soorten en namen van geraffineerde riet- en bietsuikers.

Soms zijn de namen op verpakkingen nogal verwarrend. Vooral als er “bruin” of “ruw” voor staat, denk je al gauw ten onrechte dat het om een ongeraffineerde suiker gaat en dus “gezond” is. Helaas…. Maar met deze lijst heb je een overzicht van de belangrijkste soorten geheel of gedeeltelijk geraffineerde riet- en bietsuikers.

De lijst is afkomstig uit het boek “suikers en zoetstoffen” van Dr. Geert Verhelst.

Geraffineerde rietsuiker:

·                     Rietsuiker, witte rietsuiker (=totaal geraffineerd)
·                     Bruine rietsuiker, ruwe rietsuiker, Demarara en Turbinado (= gedeeltelijk geraffineerd en minder bewerkt, waarbij wel al een deel van de nutrienten verwijderd zijn.) Let op: soms geeft men ook de naam Bruine Rietsuiker aan geraffineerde witte rietsuiker, die is bijgekleurd met rietsuikermelasse.

Geraffineerde bietsuiker:

·                     Kristalsuiker, witte (biet)suiker (de meest bekende en het meest gebruikt)
·                     Fijne tafelsuiker
·                     Poedersuiker
·                     Suikerklontjes
·                     Vloeibare suiker (vooral gebruikt in frisdranken)
·                     Decoratiesuiker (gebak)
·                     Bruine suiker (witte kristalsuiker die is bijgekleurd door melasse of caramel (=verbrande suiker) toe te voegen)
·                     Basterdsuiker (zeer fijn gemalen kristalsuiker waaraan invertsuiker (later meer hierover!) en eventueel carameloplossing is toegevoegd.)
·                     Kandijsuiker
·                     Geleisuiker
·                     Vanillesuiker
·                     Suikerstroop, huishoudstroop, keukenstroop, kandijstroop

Dit gaat vooral over de suiker zoals we het kopen in de supermarkt. Maar er zijn ontelbaar veel producten waar geraffineerde en/of snelle suikers in zijn verwerkt en waar weer heel andere benamingen voor gebruikt worden. Daarover vertel ik in de komende dagen. Want je weet: doe alles stapje voor stapje! Probeer eerst deze producten maar te vermijden. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

Zoete groet,

Mama Sanna