maandag 5 januari 2015

Spirulina: green power!

Groen is goed voor je. Dat weten we allemaal intussen wel. Groene bladgroentes zorgen voor o.a. ijzer, en nu je meer weet over het zuur-base evenwicht, kan ik je ook vertellen: groene bladgroentes zijn alkalisch (basevormend). Het is dus goed om ze elke dag op je menu te hebben staan. Met een groene smoothie is dat heel erg gemakkelijk.
Vandaag geef ik je een tip voor een nóg krachtiger groen: spirulina. Dit blauw groene algje komt al meer dan 3.5 biljoen jaar op deze aarde voor. Het is een spiraalvormig dingetje dat een beetje doet denken aan de vorm van ons DNA. Zal het om zijn vorm zijn dat spirulina zo veel voedingsstoffen bevat dat het bijna een soort “bron van leven” is?

Spirulina bevat meer dan 60 onmisbare nutriënten. Wanneer je het gaat googlen, kom je hele waslijsten tegen van de stofjes die het bevat. Ik vat hieronder even kort de belangrijkste voordelen samen:

-                     spirulina bevat de hoogste concentratie eiwitten van alle voedingsmiddelen, namelijk 65 tot 71 procent.
-                     Het is een compleet eiwit: het bevat alle acht essentiele aminozuren, en een totaal van achttien aminozuren.
-                     Het is rijk aan Vitamine A (bètacaroteen), B1, B2, B6, E en K
-                     Het is een overvloedige bron van chlorofyl, zouten, fytonutrienten en enzumen
-                     Het is de beste bron van gammalinoleenzuur (GLA), een ontstekingsremmend essentieel vetzuur dat nodig is voor een gezond zenuwstelsel.
-                     Het versterkt het immuunsysteem op cel-niveau door de productie van stamcellen in het beenmerg, T-cellen, macrofagen, B-cellen en de Natural Killer-cellen te verhogen.

Met deze eigenschappen is spirulina niet alleen een grote hulp bij het ontgiften van ons lichaam, maar ook bij het opbouwen van een goede weerstand én een steun in de strijd tegen het ouderdomsproces.

Nu je aan het ontwennen bent van oude gewoontes, is spirulina een goede hulp: het helpt je om je snel weer sterker te gaan voelen wanneer je in de afgelopen jaren jezelf niet zo goed hebt gevoed. Men beweert zelfs dat het een oplossing zou zijn voor ondervoeding, zo boordevol nutrienten zit het! Maar ook met zijn ontgiftende werking doet het nu goed dienst: wanneer je nu bent gestopt met b.v. suiker of roken, zal je lichaam de afvalstoffen kwijt willen. Spirulina helpt daar heel goed bij.

Hoe gebruik je het?

Spirulina is verkrijgbaar in tablet- of poedervorm. Ik vind de laatste het makkelijkste.

Beginnersdosis of dosis voor kinderen (2-9 jaar) is 3 tot 5 gram per dag.
De normale dosis of dosis voor kinderen (10-18 jaar) is 6 tot 10 gram per dag.

Zelf gebruik ik het door elke dag een theelepel spirulina poeder toe te voegen aan de groene smoothie van mijn gezin (de totale inhoud van de kan is 1.5 liter). Zo onderhoud ik onze gezondheid en niemand proeft er iets van. Te veel spirulina smaakt namelijk toch wel een beetje naar zeewier…

Kun je een overdosis krijgen?

Je kunt natuurlijk altijd te veel van iets nemen. Maar wat je te veel neemt, zul je simpelweg via de ontlasting kwijt raken. Geen man overboord dus!

Tot slot een leuk informatief filmpje van een bekende producent van spirulina tabletten en –poeder. Het is niet om reclame voor ze te maken, en ik heb er ook geen aandelen in. Maar ik vond het wel informatief. Er bestaat overigens ook een mooie docu over spirulina. Op de tweede link zie je een voorproefje daarvan.

Enjoy en feel good!!

(mama) Sanna

http://youtu.be/mKFvfrEWIhc info filmpje van Marcus Rohrer

http://youtu.be/p37stTXFMXk Leader voor docu “Spirulina, the amazing Algue”


Gebruikte bron: “Superfoods” van David Wolfe.