vrijdag 2 januari 2015

Het Zuur-Base evenwicht

In de natuur is het verloop van alle chemische processen afhankelijk van een bepaald milieu, een vastgelegde zuurgraad. Wanneer men spreekt over verzuring (b.v. zure regen) is dat meestal niet bepaald positief. Die verzuring wordt verantwoordelijk gehouden voor heel wat schade in onze natuur.
In ons lichaam is het niet veel anders: ook daar vinden chemische processen plaats, die alleen goed kunnen verlopen wanneer de zuurgraad in ons bloed en de andere vloeistoffen in en tussen onze lichaamscellen gelijk blijft. Elke verstoring hierin heeft invloed op onze energie-huishouding, spijsvertering, vetopslag en –afbraak, gewrichten en weerstand.

Zoals we bewust zijn geworden welke factoren invloed hebben op de zuurgraad in ons milieu, zo is er ook ontdekt welke factoren de zuurgraad in ons lichaam beinvloeden. Onze manier van leven en vooral de gebruikelijke voeding zijn verantwoordelijk voor de verandering van de zuurgraad in ons lichaam. In het algemeen worden we te zuur, en dit heeft allerlei negatieve effecten op onze gezondheid. Een voorbeeld van symptomen die er mee in verband worden gebracht door natuur-geneeskundigen: chronische vermoeidheid, reuma. osteoporose, migraine, jicht, schimmelinfecties, overgewicht en psychische oververmoeidheid.

Maar er is goed nieuws!!!! Het is mogelijk de zuurgraad weer  tot normale waarden te doen keren. Hiermee zet je een grote stap in het creeren van een stevige basis voor je gezondheid. Het lichaam kan zijn werk weer doen en je zult zien dat je je langzaam maar zeker fitter voelt worden. Vandaag geef ik een kort overzicht hoe dat zuur-base evenwicht in elkaar zit en welke factoren er van invloed op zijn, zodat je er zelf mee aan de slag kunt gaan. Voor wie er dieper op in wil gaan, en er echt werk van wil maken, geef ik aan het einde van deze blog nog wat tips mee voor boeken, websites en workshops of lezingen.

WAT IS HET ZUUR BASE EVENWICHT

Om het terug te brengen in eenvoudige taal zou je kunnen zeggen dat er allerlei deeltjes in ons lichaam zijn die ofwel positief (+) ofwel negatief (-) geladen zijn. Die plusjes en minnetjes dienen in evenwicht te zijn. De ene waarde noemen we zuur en de andere base.

Zoals hierboven uitgelegd heeft ons lichaam een bepaalde zuurgraad nodig om goed te kunnen functioneren. Bij wijze van spreken zijn de plusjes en minnetjes met elkaar in balans. Er vinden namelijk constant allerlei chemische processen plaats in ons lijf die onze stofwisseling bepalen, en daarnaast de functies van onze spieren en zenuwen en de opbouw- en afbraakprocessen.
De zuurgraad in ons lichaam is ook verantwoordelijk voor de werkzaamheid van enzymen en hormonen en heeft effect op de kwaliteit van de eiwitmoleculen, op de structuur van de cel en op de doorlaatbaarheid van de membranen van de lichaamscellen.
Het lijkt een beetje hocus pocus als je je niet zo hebt verdiept in biologie, maar om het simpel uit te leggen zou je kunnen zeggen dat wanneer de zuurgraad niet in orde is, de communicatie tussen de cellen en het vervoer van alle stoffen in ons lichaam niet goed verloopt. Je zou kunnen denken aan een computer die traag of zelfs vast loopt. Het is dus heel erg belangrijk om die balans (het evenwicht) te houden.

DE INVLOED VAN ONZE LEVENSSTIJL

Het verzuren van ons lichaam wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Er zijn de factoren die bij normaal “gebruik” horen. Denk hierbij b.v. aan verzuring van de spieren als je opeens intensief gaat sporten (spierpijn). Ook onze stofwisseling geeft wat verzuring door de afvalproducten die soms niet geheel worden afgevoerd. Dit noemt men “stofwisselings-slakken”.
Wanneer er verstoringen zijn in de stofwisseling, bijvoorbeeld door darm-problemen of spijsverteringsproblemen door voedingsintoleranties, maar ook bijvoorbeeld als bijwerking van het gebruik van geneesmiddelen, ontstaan er ook hogere concentraties van zuren. Tot slot zijn er voedingsstoffen en gewoontes die verzurend werken.

Verzuring is dus eigenlijk een onvermijdelijk gegeven. Het hoort er een beetje bij. En zolang er een tegenwicht is, die er voor zorgt dat we weer kunnen “ontzuren”, is het in orde. Dan is er een balans tussen zuur en base. Echter, tegenwoordig zijn we over het algemeen meer zuur, met alle gevolgen van dien.

In onze maatschappij is het niet zo moeilijk om last te hebben van verzuring: onze voeding bestaat grotendeels uit verzurende producten, er is een gebrek aan lichaamsbeweging waardoor we de afvalproducten moeilijker kunnen afvoeren, en psychische stress veroorzaakt ook een verstoring. Wat te doen?

EVENWICHT HERSTELLEN

Het is van belang om het evenwicht te herstellen. En gelukkig kan dit! Hiervoor is een stappenplan:

1)                 Ontgiften/detoxen : het opruimen van de verzurende afvalstoffen (“slakken”)
2)                 Voeding aanpassen naar een verhouding van 80/20
3)                 Eventueel: verdere aanpassingen doorvoeren in je levensstijl (o.a. stress-reductie)

Ad. 1)              Tijdens een detox periode vermijd je zo veel mogelijk verzurende voedingsmiddelen (een lijst volgt morgen) en voed je je lichaam basisch. Je lichaam wordt zo gestimuleerd alle “rotzooi” af te voeren, en de zuurwaarde kan zakken. Je kunt er voor kiezen dit heel rigoreus te doen door een detox-kuur, maar het kan ook geleidelijker. Dit laatste is aan te bevelen voor mensen met grote stofwisselingsproblemen (hypoglycemie, diabetes, etc.) en tijdens deze winterperiode. Een detox-kuur (b.v. sapvasten) vraagt namelijk behoorlijk wat van je lichaam.
Detoxen/ontgiften doe je ook geestelijk: trauma’s of negatieve ervaringen uit het verleden kunnen nog steeds een zekere mate van stress geven. Je zult merken dat wanneer je lichamelijk gaat ontgiften, je ook emotioneel gaat opruimen. Daarover later meer deze maand.
Een detox periode kan duren tussen een week (sapvasten kuur) en een maand tot zes weken (geleidelijke manier).

Ad. 2)              Wanneer je alle afvalstoffen hebt verwijderd, zal de balans tussen de zuren en de basen gereguleerd zijn. Nu is het zaak die balans te houden. Dit doe je door vanaf nu je voeding in een bepaalde verhouding samen te stellen. Elke dag zou je voeding moeten bestaan uit 80% basevormende en 20% verzurende voedingsmiddelen (lijst volgt morgen). Dit klinkt nu heel strikt, maar dat is heel goed vol te houden hoor!

Ad. 3)              Soms is het nodig ook je leefomgeving te bekijken. Zijn er factoren die er voor zorgen dat je blijft “verzuren”? Bijvoorbeeld door stress, of door een rokerige omgeving? Kijk wat je hier aan kunt doen. En vergeet niet dat je psychisch ook kunt verzuren! Omring je dus met positieve mensen en dingen. Vermijd mensen en omstandigheden die je “leeg zuigen”.

TIPS OM AAN DE SLAG TE GAAN

Zo…nu de achtergrond is uitgelegd (sorry voor het lange verhaal) ben je wellicht gemotiveerd om hier mee aan de slag te gaan. Je begrijpt nu misschien ook dat het totaal geen zin heeft om te stoppen met een gewoonte (b.v. roken) of te gaan lijnen, als je dit principe niet hebt begrepen. Wanneer je gaat lijnen, maar je blijft verzurende voedingsstoffen eten, zal er weinig tot niets afgaan én je vervalt daarna weer in oude gewoontes. Het oh zo bekende jojo-effect.

Wil je meer weten over het zuur-base evenwicht? Dan is er een boek die ik je kan aanraden:

“Het zuur-base evenwicht in uw lichaam herstellen” door Dr. Eva-Maria Kraske, uitg. Deltas
Hierin vind je niet alleen duidelijke uitleg, maar ook goede recepten en een stappenplan.

Een website die zich bezig houdt met detox en het herstel van het zuur-base evenwicht is:

Heel Gezonde Mama organiseert twee dagen waarbij het zuur-base evenwicht een belangrijke plaats in neemt:

18 januari 2015             Workshop “Een Heel Gezonde Start” (meer info: klik hier)
8 februari 2015             Tijd voor Mij middag met als thema “Liefde” (meer info: klik hier)

In februari of maart zal ook een workshop over het zuur-base evenwicht gegeven worden. Blijf ons volgen om op de hoogte te blijven!

Veel succes en tot morgen, 
mama Sanna

PS: morgen dus een lijst van voedingsmiddelen die verzurend of base vormend werken. Zo heb je houvast om aan de slag te kunnen! Graag tot dan!