Doorgaan naar hoofdcontent

kerstdrukte (met recept)

Wat een drukte, die laatste dagen voor kerst! Al die weken had ik geen inspiratie voor de te kiezen gerechten. Eerlijk gezegd was ik er ook niet mee bezig: de bakmixen voor de kerstkransjes en kerststol vonden gretig aftrek, en dat was alle kerst die ik nodig had. Maar nu werd ik toch wel wat zenuwachtig: oei! Wat zullen we eigenlijk gaan eten?

Een beetje bladeren in mijn recepten friste mijn geheugen weer op. Kijk, eerste kerstdag is bij ons makkelijk: het is familie traditie dat degene bij wie het feest gevierd wordt, ook zorgt voor de kalkoen. Dus...ik ben de sigaar! :) Maar voor tweede kerstdag moeten we toch nog iets verzinnen. En de kadootjes....oh help!
Intussen had zoonlief een basketbaltoernooi, ging oudste dochter uit logeren (wie kan er in hemelsnaam nog een loge bij hebben in deze dagen?!), kreeg de jongste een groeispurt (en sliep dus weinig) en ging jongste dochter helemaal uit haar dak vanwege de storm. Ik kon mezelf gewoon niet meer horen denken! Kortom: het is nu maandagavond kwart voor zes en ik heb nog steeds geen boodschappen gedaan..... (slik!)

Maar...ik heb wel twee fantastische recepten voor jullie gevonden in mijn "archief". Misschien dat jullie ook nog iets moeten verzinnen, en dit jullie helpt. Het is voor onze favoriete cranberrysaus én voor stoofpeertjes. Uiteraard maak ik alles zonder suiker.

In het nieuwe jaar gaan we er weer lekker tegen aan. Deze laatste week van het jaar doe ik het -voor mijn doen- wat rustiger aan. Waarschijnlijk doen jullie hetzelfde. Geniet er maar lekker van! Natuurlijk blijf ik nog lekker bloggen en FB-en tussendoor. Je hoeft me dus niet te missen.

Ik wens jullie nog veel succes met de laatste loodjes (uiteindelijk komt alles goed, dat weet je toch?) en heel liefdevolle, warme kerstdagen toe!

Hartegroet, Mama Sanna

Stoofperen

Nodig:

1 kilo stoofperen (Gieser Wildeman b.v.)
300 ml rode vruchten diksap
200-250 ml water
1 kaneelstokje

Werkwijze:

Schil de peren. Als je ze heel wilt houden (zoals op de foto), laat je het steeltje er aan en het klokhuis intact. Je kunt ze natuurlijk ook in partjes snijden.
Doe de peertjes in een pan waarin je het water en de diksap hebt gedaan. Doe als laatste het kaneelstokje erbij. Breng het sap aan de kook, en zet het vuur laag. Laat het nu gaar stoven. Prik af en toe even in de peertjes om te checken of ze al gaar zijn (zacht=gaar). Je gerecht is klaar!

Tip: wij gebruiken het sap na afloop vaak om waterijsjes van te maken. We vinden het namelijk zo lekker! Gewoon in een ijsvormpje gieten en in de vriezer zetten. Ook in de winter kunnen we daar van genieten.

Onze favoriete cranberrysaus

Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar beloof je dat dit jaar even te doen. Dat is wel een uitdaging, want voor je het weet is hij al weer op. Je likt er je vingers bij af!

Wat heb je nodig:

375 gram verse cranberry's
350 ml water
5 hele kruidnagels
5 hele piment korrels (of een 1/4 tl pimentpoeder)
3 stokjes kaneel
250 gram kokosbloesemsuiker en 4 EL tagatose siroop (o.a. bij Jumbo) of rijststroop (natuurwinkel)

Werkwijze:

Cranberry's in een pan met water op hoog vuur zetten. Kruiden in een thee-ei of kaasdoek doen en toevoegen aan het water. Laat dit ongeveer 10 minuten koken totdat de cranberry's openbarsten. Roer nu de suiker en de siroop er door en zet het vuur laag. Laat dit 5 minuten doorkoken. Neem de pan van het vuur af en laat het afkoelen. Haal de kruiden er uit. Laat de saus minimaal 8 uur (een nacht) in de koelkast staan voor je het serveert.


Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni