Doorgaan naar hoofdcontent

Met de billen bloot naar Den Haag...



Vorig jaar besloot ik te gaan vloggen over mijn helende reis. Toen ik ziek werd dacht ik in eerste instantie dat ik met een paar weken wel weer beter zo zijn. Die weken stelde ik bij naar een paar maanden....Maar in maart vorig jaar bleek dat ik een relapse had van mijn chronische aandoening ME (ook gekend als CVS). Iets waar ik al jaren niet meer aan gedacht had, omdat het zo lang "weg" was geweest.
Mijn vlogs weerspiegelden mijn reis: warrig, zoekende. En ik postte ook onregelmatig. Want ik was bezig met mijn helingsproces. Maar gefilmd heb ik wel. En er zitten dan ook heel veel thema-vlogjes in mijn hoofd, die er zéker aan komen!
Maar het moest nog even in mijn hoofd blijven: want in januari kreeg ik een mega aanval. Een reactie van mijn lichaam op een belastbaarheidsonderzoek voor de verzekeringsarts. Een typisch ME ding: na iedere inspanning volgt een reactie van het lichaam. Deze aanvallen heten PEM  (Post Exertional Malaise) en deze kunnen klein of groot zijn en het kost dagen, weken of soms maanden voor het lichaam dáár dan weer van hersteld is. Helaas was dit er dus één waarvan ik nu nog steeds niet van ben hersteld. Op dit moment breng ik mijn dagen daarom grotendeels liggend door. En dus....nog even geen vlogs. Of toch?

Op 27 maart vind er een ronde tafel gesprek plaats in Den Haag over ME en CVS. Hierbij wordt gekeken hoe de overheid deze patientengroep betere zorg kan geven. Een heel belangrijke stap voor de 14.000 tot 38.000 patienten in Nederland. Veel patienten, zorgverleners, familieleden en andere betrokkenen zijn op deze dag op de publieke tribune aanwezig om hun steun te betuigen. Maar voor heel veel mensen is het onmogelijk hierbij aanwezig te zijn. Velen zijn gewoonweg te ziek. En daarvoor is een soort virtuele ronde tafel ingesteld: een platform waar ieder zijn verhaal kon posten voor de politici in Den Haag. De vraag was eigenlijk: als jij met de tweede kamer leden kon praten, wat zou je ze dan vragen? Wat heb je nodig? En daar zijn heel veel reacties op gekomen. Verhalen van mensen zoals jij en ik, die door een ziekte plotseling beroofd zijn van de kans op een normaal leven. Kinderen, jongeren, mannen én vrouwen die hun dagen doorbrengen in donkere kamers, vaak ook verstoken van enige (medische) hulp. Te ziek om te kunnen vechten tegen onjuiste beoordelingen van verzekeringsartsen. Te ziek om op zoek te gaan naar die ene arts of fysiotherapeut die wél weet wat ME inhoudt, zodat de zorg adequaat opgepakt kan worden. Je kunt hun verhalen hier bekijken:

Prikbord: "wat is nodig voor mensen met ME en CVS?"

Ook ik besloot een stukje van mijn verhaal te delen: de dagelijkse strijd die ik als (alleenstaande) moeder moet voeren om mijn gezin draaiende te houden. Hoe de thuiszorg, hoe goed bedoeld ook, totaal niet adequaat is voor deze gezinssituatie omdat het volledig is ingericht op oudere mensen. Of op chronische ziekten die bekend zijn en waar prognoses voor te stellen zijn, zodat men weet wat er komt. Wat dit allemaal doet voor mij als moeder, maar ook wat dit doet voor mijn kinderen. En dat daar door de overheid ook naar moet worden gekeken: wie steunt kinderen van een chronisch zieke ouder?
Ik heb dus een kort filmpje gemaakt, waarin ik aandacht vraag van de regering voor dit probleem. En vanaf vandaag is hij zichtbaar op You Tube. En dat is echt wel even een dingetje..... Je weet, ik ben open want ik hoop dat mijn verhaal anderen kan helpen. En verbinding kan creeren. Maar nu ga ik wel heel erg met de billen bloot. Je ziet me tijdens een aanval en echt charmant is dat allemaal niet. "Moet ik dit wel delen?" dacht ik....Maar eigenlijk wist ik het meteen: Ja! Want als ik wil dat mijn verhaal écht anderen kan helpen, dan moet ik mij zelf laten zien zoals het is. En dan móet dit verhaal in Den Haag terecht komen, zodat er veranderingen doorgevoerd kunnen worden.

En dus..... daar ga ik dan: op naar Den Haag!  En jij kunt het filmpje vanaf nu ook bekijken. Als voorproefje van de vlogs die nog gaan komen. En als update, want velen van jullie vragen hoe het nu met me gaat.

Het is belangrijk te beseffen dat dit filmpje niet gaat over de oplossingen die ik altijd overal voor verzin. Dit is even rauw op je dak: ik wil laten zien wat er vanuit de politiek nodig is voor moeders zoals ik. Het is serieus, en het is confronterend. Maar wat het absoluut niet moet zijn is: zielig. Het is belangrijk te onthouden dat ik deze ziekte zie als onderdeel van mijn levensproces. Er zullen weer periodes aankomen waarin ik me weer beter voel. Zal het zo goed worden als dat het bijna tien jaar lang geweest was? Dat weet ik nog niet. Maar....I did it before, and I'll do it again! En ik zal jullie echt op de hoogte blijven houden van mijn reis. De helende reis....

Sanna


Reacties

Een reactie posten

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni