Doorgaan naar hoofdcontent

Zoete dromen

Toen ik 25 jaar geleden moest stoppen met suiker, keken mensen mij meewarig aan. "Wat vervelend voor je!" Toen mijn oudste dochter 10 jaar geleden geen snoepje van mij mocht aannemen van de mevrouw aan de kassa van de supermarkt, vond men haar heel erg zielig. Ik ontmoette in de afgelopen 25 jaar zó veel scepsis over het "suikerverhaal"! Mensen konden zich ook geen voorstelling maken: "Geen suiker? Mogen jouw kinderen dan nooit eens snoepen? Eten jullie nooit koekjes of taart?" Of deze gouwe ouwe: "och...ik eet ook bijna geen suiker. Ik snoep nooit!"

Maar in de afgelopen 3 jaar zie ik een enorme verschuiving plaats vinden. Plotseling worden mensen wakker! In een enorm snel tempo komen steeds meer mensen er achter dat suiker niet zo onschuldig is als men dacht. En dat het niet alleen die paar klontjes per dag zijn die we gebruiken in de thee of koffie, of een koekje op zijn tijd. Nee, nee, nee! Het zit óver al in!!! Slinks verborgen onder gezond klinkende namen zoals fructosestroop, of invertsuiker, mout of dextrose. In brood, in chips, in mixen voor je avondmaaltijd, in kant en klare maaltijden, in diepvries-aardappeltjes, in vlees....Je kunt het zo gek niet bedenken, of het bevat toegevoegde geraffineerde suikers.

Maar wat is er nou zo fout aan suiker? OK, de tandarts zei altijd dat je er gaatjes van in je tanden krijgt, maar waarom is opeens iedereen zo hyper over suiker?
Ik kan er uren over praten, maar ik krijg altijd te horen dat men het zo ingewikkeld vind. En dat is ook best wel zo. En juist daarom kunnen de voedingsproducenten ons een rad voor ogen draaien. Maar geloof me....de voedingsindustrie handelt in haar eigen belang. Niet in die van ons. Men is er bij gebaat dat je blijft eten van hun spul en dus blijft kopen. En de gevolgen voor de gezondheid zijn niet te overzien.

Eerder dit jaar is er een docu gemaakt over dit fenomeen. Het heet Fed Up. En het zegt alles in iets minder dan twee uur. Alles wat ik in al die jaren niet goed uit kon leggen, (of tenminste een heel groot stuk) is nu op een heel toegankelijke manier samengevat. Je kunt de DVD bestellen en bekijken, of ga eens googlen over dit onderwerp. Het is belangrijk, want het gaat over jóu! Over ons allemaal!

Ik hoop dat het je aan het denken zet. Ik hoop dat de "onschuldige imago" van het zoete goedje definitief door de gootsteen wordt gespoeld. Wanneer wij willen zorg dragen voor de gezondheid van onze kinderen én die van ons zelf, is het tijd om wakker te worden. En tijd om te beseffen dat we al die tijd slapende zijn gehouden. Met zoete dromen.... TRRRRRRRRIIIIIIIIING!!! De wekker gaat nu. Het is nog niet te laat: je kunt elke dag besluiten om wakker te worden en het heft in eigen hand te nemen. Er is genoeg lekkers zónder foute suikers! En ik hoop dat ik daar met mijn Heel Gezonde bakmixen ook een steentje in kan bijdragen.

Op je gezondheid! Fijn weekend,

Mama Sanna




Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni